• Ónodi-Szűcs
    • Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

      Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

    • Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

      Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

    • Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

      Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

  • EBP
    • Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

      Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

    • EBP: Új épületet kap a Szent Ferenc Kórház

      EBP: Új épületet kap a Szent Ferenc Kórház

    • 352 millió a szigetszentmiklósi rendelőnek

      352 millió a szigetszentmiklósi rendelőnek

  • EESZT
    • EESZT: minden patika határidőre csatlakozott

      EESZT: minden patika határidőre csatlakozott

    • Informatika az egészségügy szolgálatában

      Informatika az egészségügy szolgálatában

    • EESZT: Határidőre minden gyógyszertár csatlakozik

      EESZT: Határidőre minden gyógyszertár csatlakozik

Kék-zöld foltok? Véralvadásgátlót szed?

Egészségmagazin 2017.11.30 09:45 Forrás: Trombózisközpont
Kék-zöld foltok? Véralvadásgátlót szed?

Minél előbb ellenőrző orvosi vizsgálatra kell menni, mert más dózisra lehet szükség.

Előfordulhat, hogy a véralvadásgátló terápiát a betegnek, élete végéig alkalmazni kell, hogy elkerülhesse az újabb trombózis kialakulását. Igen ám, viszont sokaknak problémát okoz, hogy a készítmény szedése során kék-zöld foltok tarkítják a bőrüket. Prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózisközpont véralvadási specialistáját kérdeztük arról, vajon mi minden állhat a gyakori panasz hátterében.

A véralvadásgátlók hatása

A véralvadásgátlók alkalmazása azt a célt szolgálja, hogy a betegnél fennálló fokozott véralvadást ellensúlyozza, sőt, a véralvadás-vérzékenység egyensúlyát némileg ez utóbbi irányba tolja: Ez a kumarin-szedés kapcsán INR 2-3. Azonban nagyon fontos, hogy csak kissé, ugyanis ha túlságosan is vérzékennyé válik a rosszul beállított adagolástól a páciens, úgy súlyos vérzéses szövődmények léphetnek fel. Éppen ezért szükséges rendszeres időközönként (4-6 hetente) ellenőriztetni az INR szintet.

Tudnunk kell azonban, hogy túladagolás esetén az összes alvadásgátló (heparin, LMWH-k, új típusú alvadásgátlók (NOAC) esetében ez előfordulhat, ezért betegeket tilos orvosi kontroll nélkül hagyni! Más kérdés, hogy a heparin esetében az ún. APTI ellenőrzendő, míg a NOAC-ok esetén nem jelenleg állnak kidolgozás alatt a megfelelő, olcsó laboratóriumi eljárások (de nagy általánosságban, ha a szabályokat mind az orvos, mind a beteg betartja, ezeket nem, vagy ritkábban kell ellenőrizni)- magyarázza a szakember.

Kék-zöld foltok a bőrön- gyakori probléma

A véralvadásgátlók alkalmazása során sokan tapasztalhatnak bevérzéseket, kék-zöld foltokat a bőrön. Ez azt jelenti, hogy a véralvadás/vérzés egyensúlya a vérzékenység irányába tolódott el, így arra jellemző panaszok léphetnek fel (pl. kék-zöld foltok, gyakori orrvérzés, erős menstruációs vérzés, néha vérvizelés). Éppen ezért, amennyiben ezt tapasztalja, célszerű mihamarabb ellenőrző orvosi vizsgálaton részt venni, és szükség esetén - természetesen orvosi beleegyezéssel- más dózisra lehet szükség, illetve az esetleges gyógyszerkölcsönhatásokat meg kell szüntetni. Esetenként más készítményre kell váltani!

Fontos tudni, hogy a régebbi véralvadásgátlóknál (kumarinok) az étel-és a gyógyszer kölcsönhatásokra oda kell figyelni, mivel megváltoztathatja az antikoaguláns hatását, felszívódását! Előfordulhat ugyanis, hogy valaki ezeket nem tartja be, és emiatt jelentkeznek kék-zöld foltok, mivel vérzékennyé vált. Éppen ezért érdemes új gyógyszer, esetleg gyógynövény vagy táplálékkiegészítő szedésénél kikérnie orvosa véleményét- tanácsolja prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája.

Sajnos, sokan láz-és fájdalomcsillapítás, illetve a stroke és a szívinfarktus elkerülése miatt aspirint is szednek a véralvadásgátló mellett, ami még inkább megnöveli a vérzések kockázatát, így a kettőt egyszerre csak orvosi egyetértéssel lehet alkalmazni! A szakértő mindezeken kívül hozzátette, hogy gyakori vérzéses panasz esetén győződjön meg arról, nem alakult-e ki a fokozott vérvesztés miatt vérszegénysége!

Meg kell győződni továbbá arról is UH vizsgálattal, hogy a hasüregben, hashártya mögött nem alakult-e ki vérgyülem! Nagyobb vérömlenyek (hematomák) jelentkezése esetén orvoshoz kell fordulni, de bele kell törődni, hogy a vérömleny súlyánál fogva lefelé fog vándorolni, miközben lebomlik (ettől nem kell megijedni)- mondja prof. Blaskó György.

Érdemes tudni, hogy kék-zöld foltokat okozhat még a heparin injekció alkalmazása is: ekkor a problémát kiválthatja a rossz injekciózási technika, (ilyenkor a vizes borogatás is megfelelő) de egyéni érzékenység is: amennyiben lehetséges, ekkor célszerű más véralvadásgátló készítményre váltani.

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink