• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

      Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

    • Ónodi-Szűcs: sok minden jobb, de a lakosság nem érzi

      Ónodi-Szűcs: sok minden jobb, de a lakosság nem érzi

    • Több lombikbébi-eljárást finanszíroz majd az állam

      Több lombikbébi-eljárást finanszíroz majd az állam

  • költségvetés
    • A jövő évi költségvetés gyógyszerészi szemmel

      A jövő évi költségvetés gyógyszerészi szemmel

    • Fókusz: népegészségügy, alapellátás és betegbiztonság

      Fókusz: népegészségügy, alapellátás és betegbiztonság

    • Ónodi-Szűcs: csökken a lemaradásunk

      Ónodi-Szűcs: csökken a lemaradásunk

  • EESZT
    • Jön az E-vény, lesz, aki kiadja az orvosságot?

      Jön az E-vény, lesz, aki kiadja az orvosságot?

    • Hétfőn road-show-ra indulnak az ÁEEK szakértői

      Hétfőn road-show-ra indulnak az ÁEEK szakértői

    • EESZT-csatlakozás: tapasztalatok, típushibák

      EESZT-csatlakozás: tapasztalatok, típushibák

Megbetegíthet de gyógyíthat is, amit megeszel

Egészségmagazin 2017.04.12 11:19 Forrás: Életmód Orvosi Központ
Megbetegíthet de gyógyíthat is, amit megeszel

Az irányelvek csak átalános ajánlásokat fogalmaznak meg, a várt eredményt egyedül az egyénre szabott étrend hozza meg.

Napjainkban, amikor sokat hallunk az elhízás alapú betegségekről, a csodadiétákról, a táplálkozási rendellenességekről, ételallergiákról és - intoleranciákról, nyilvánvaló, hogy az étkezés szerepe messze túlnőtt a létfenntartáson. Varga Dóra, az Életmód Orvosi Központ szakmai vezetője, dietetikus a táplálkozás gyógyító szerepét hangsúlyozta.

Aki kicsit is nyitott szemmel jár a világban, tisztában lehet az egészséges táplálkozás alapjaival, amelyek tulajdonképpen logikusak. De mik is ezek?

- Fenn kell tartani az energia egyensúlyt, vagyis megfelelő étrenddel és rendszeres fizikai aktivitással ajánlott megelőzni és/vagy csökkenteni a túlsúlyt.
- A napi egyszeri-kétszeri nagy evések helyett javasolt 4-5 alkalommal kis mennyiségű ételt fogyasztani.
- A hozzáadott cukrot tartalmazó ételek üres kalóriát jelentenek a szervezet számára, ezért fogyasztásuk nem javasolt nagy mennyiségben.
- Érdemes többségében teljes kiőrlésű pékárut, köretet, gabonaféléket választani, hiszen magas rost-, jelentős ásványi anyag- és vitamintartalommal rendelkeznek.
- Zsírok tekintetében érdemes előtérbe helyezni a telítettlen, növényi zsiradékokat, a főként állai eredetű telített zsírokkal szemben.
- Naponta több alkalommal szerepeljen az étrendben zöldség és gyümölcs, amelyek lehetőleg minél színesebbek legyenek.
- Előtérbe kell helyezni az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékek és a magas fehérje tartalmú ételek, mint a baromfi, a sovány vörös húsok, a halak, a hüvelyesek, a sótlan olajos magvak fogyasztását.
- A sóbevitel visszaszorítása érdekében érdemes csökkenteni az étrendben a magas sótartalommal rendelkező kész- és félkész termékek, pékáruk, húskészítmények, sajtok, konzervek fogyasztását.
- Mértékletességre kell törekedni az alkoholfogyasztás tekintetében. Megengedett mennyiség napi 1 pohár ital nőknek és 2 pohár ital férfiaknak.
- Férfiaknak napi 2,5 liter, nőknek 2 liter folyadék fogyasztása ajánlott.

Miért kellenek a személyre szabott étrendek?

Minden ember más és más, eltérőek a szükségleteink és az igényeink is. Ezért fontos, hogy előzetes állapotfelmérés, a táplálkozási szokások feltérképezése, a testösszetétel mérés eredményei, a kitűzött célok megismerése, és esetlegesen a szükséges laborparaméterek, orvosi diagnózis alapján egyénre szabott étrendet állítsunk össze a pácienseknek.

A táplálkozási irányelvek csak egy általános ajánlást fogalmaznak meg, épp ezért minden táplálkozási ajánlás leírja, hogy egyénre szabott étrend összeállítására van szükség. Csak egyéni igényeknek, szokásoknak megfelelő étrend hozza meg a várt eredményt.

Ami az egyiknek gyógyszer, a másiknak árthat

Az általános táplálkozási ajánlások mellett minden esetben mérlegelni kell a páciens aktuális betegségeit és a családi hajlamát egyes betegségekre. Míg egy PCO-val (policisztás ovárium szindrómával), és egy inzulinrezisztenciával küzdő páciensnek meg kell tanulni a szénhidrát számolás alapjait a kezelés sikere érdekében, addig egy magas vérnyomással és egyéb szív-és érrendszeri problémával élő számára a fő hangsúly a telítetlen zsírsavak (tengeri halak, olajos magvak, hidegen sajtolt növényi olajok) bevitelén, a sószegény étrend követésén lesz.

Ahogy a manapság népszerű gluténmentes étrend egy lisztérzékeny számára nélkülözhetetlen, de fogyás szempontjából sok esetben megnehezíti a plusz kilók leadását a szükségtelenül tartott gluténmentes étkezés. Varga Dóra dietetikus szerint csak a személyre szabott étrend hozhat eredményt, szüntetheti meg a panaszokat, végső soron akár gyógyíthat is.

Kapcsolódó hírek

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink