Weborvos.hu
  • Pollen
    • Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

      Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

    • OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

      OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

    • OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

      OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

  • utazás
    • Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

      Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

    • Kockázatos az utazás az oltások nélkül

      Kockázatos az utazás az oltások nélkül

    • Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

      Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

  • napártalom
    • A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

      A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

    • Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

      Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

    • Rendszeresen kell használni a fényvédőt

      Rendszeresen kell használni a fényvédőt

Nyár cukorbetegként: ezek a veszélyek fenyegetnek!

Egészségmagazin 2018.08.10 Forrás: Cukorbetegközpont Szerző:
Nyár cukorbetegként: ezek a veszélyek fenyegetnek!

A leégés nem csak a melanoma kialakulásának kockázatát növeli, hanem a vércukorszint-emelkedését is előidézheti.

Tudta, hogy a leégés vércukorszint-emelkedést is előidézhet? A cukorbetegeknek fokozottan ügyelniük kell állapotukra a nagy melegben, miután gyakoribbak lehetnek a vércukor-ingadozások - figyelmeztet Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa. Fontos, hogy betartson néhány utasítást, hasznos tanácsot, amennyiben vízpartra indul nyaralni, vagy strandra készül, hogy elkerülhesse a nagyobb bajt! – tanácsolja a főorvos.

Leégés

A leégés ellen mindenképp védekezni kell magas faktorszámú napvédő készítménnyel, valamint komolyan kell venni a figyelmeztetést: 11 és 15 óra között ne menjen ki a tűző napra, keressen inkább árnyékos helyet, pihenjen ebben az időszakban.

A leégés nem csak a melanoma kialakulásának kockázatát növeli, hanem stresszel járhat a szervezet számára, és a vércukorszint-emelkedését is előidézheti mindaddig, amíg be nem gyógyul a leégés okozta bőrsérülés.

Napszúrás

Amennyiben sokat tartózkodik védelem nélkül a napon, például kalap, kendő nélkül, illetve nem használt napvédő készítményt, akkor igen könnyen napszúrást kaphat, ami lázzal, hányingerrel, hányással is járhat. A cukorbetegeknek egyébként is ügyelniük kell állapotukra a nagy hőségben, mivel ekkor gyakoribbak lehetnek a vércukor-ingadozások, ám ha a napszúrás miatt hányás, láz lép fel, akkor különös figyelemmel kell lenni. A hányás miatt nem csak nagy mennyiségű folyadékot veszít a beteg, de az étvágytalanság miatt kevesebb szénhidrátot tud bevinni, mint az előírt, ami alacsony vércukorszintet eredményezhet (hipoglikémia). Érdemes ilyenkor egyeztetni a kezelőorvossal a gyógyszer, inzulin adagolásáról.

Hányás, hasmenés

Nyáron gyakrabban előfordulnak a hányással, hasmenéssel járó megbetegedések, különösen ha olyan országba látogatunk, ahol más ételkészítési szabályok vannak, vagy nem figyelünk arra, mit iszunk (jégkocka, csapvíz kerülendő).

Amennyiben mégis megtörténik a baj, fontos a bőséges folyadékpótlás és elektrolit bevitel. Amennyiben a tünetek még az inzulin beadása előtt jelentkeznek, akkor gyakori, 2 óránkénti vércukor-ellenőrzés mellett csökkenteni kell az inzulin dózisát, erről mindenképpen egyeztessen kezelőorvosával! Ha a hányás az inzulin beadása után lép fel, nagyon fontos a megfelelő szénhidrátmennyiség bejuttatása. Amennyiben tartósan fennáll a hányás vagy hasmenés, mindenképp egyeztessen a továbbiakról orvosával!

Nagyon fontos a vércukor rendszeres kontrollja. Ha nem tudja étellel, próbálja folyadék formájában bevinni a szénhidrátot, és kis mennyiségű, gyors hatású inzulint alkalmazzon. Előfordul, hogy a beteg azt hiszi, ha nem tud enni, akkor nincs szüksége inzulinra. Ez nem így van, mert az időközben fellépő betegség során még nőhet is az inzulin igény – avat be a részletekbe a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Legolvasottabb cikkeink