• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

      Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

    • A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

      A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

    • Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

      Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

  • EBP
    • Miniszterelnöki megbízottra vár a szuperkórház?

      Miniszterelnöki megbízottra vár a szuperkórház?

    • Harmincmilliárd forintból újul meg a dél-pesti kórház

      Harmincmilliárd forintból újul meg a dél-pesti kórház

    • EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

      EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

  • EESZT
    • Nincs Nagy Testvér az e-egészségügyben

      Nincs Nagy Testvér az e-egészségügyben

    • Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

      Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

    • EESZT: vélhetően nem lesz zökkenőmentes

      EESZT: vélhetően nem lesz zökkenőmentes

Biztonságban legyen a beteg, a kórház, a dolgozó

Egészségpolitika 2013.03.28 06:51 Forrás: Weborvos Szerző: SJ

A tesztelés után 40-50 kórház csatlakozhat a GYEMSZI minőségbiztosítási programjához.

A jelenlegi standardok nagyon szűk fókuszban foglalkoznak a betegbiztonsággal, ez az egyik gyengeségük, másrészt nem tudják igazán egységesen értelmezni a szabályozókat az ellátók, nyilatkozta a Weborvosnak dr. Belicza Éva minőségügyi szakértő annak kapcsán, hogy új minőségbiztosítási program indult a GYEMSZI irányításával a betegellátás javítása érdekében a múlt hét végén.

Éppen ezért az új programban olyan standardokat szeretnénk kialakítani az intézmények számára, amelyek a betegbiztonságra fókuszálnak. Ezek fejlesztése a betegbiztonsági kockázatokból indul ki és gyakorlati problémákra épül, hiszen az ellátásban dolgozó szakemberek fogalmazzák meg a belső szabályozókat. A kialakuló standardrendszert finomítják, és a legfontosabb, hogy a projekt részeként egy pilot programban intézményeknél tesztelik a standardok bevezethetőségét, gyakorlati alkalmazhatóságát.

A pilot program során szerzett tapasztalatok alapján fogják a végső standardrendszert kialakítani, a tesztelés időszakát egy évre tervezik. Ez idő alatt kiderül például, hogy azt értik-e a követelmények alatt az egészségügyi dolgozók, amit megfogalmaztak, hogy egyáltalán a gyakorlatban megvalósíthatók-e az elvárások. A kipróbálási időszak a finomhangolás ideje is, mert ha kell, átfogalmazzák a standardokat, vagy ha úgy látják indokoltnak, némelyik bevezetését el is halasztják. Mindenképpen egy fokozatos bevezetést, a követelmények fokozatos fejlesztését kívánják elérni a projekt munkatársai, szögezte le Belicza Éva.

Hogy mi lehet a hozadéka a minőségügyi programnak? Reményeik szerint csökkenni fog az úgynevezett nemkívánatos események előfordulása, vagyis olyan szövődmények, káros következmények gyakorisága, ami ellátási hibából ered, s amelyek a szabályozók alkalmazásával megelőzhetőek. Ha pedig kevesebb lesz a nemkívánatos esemény, akkor várhatóan csökkenni fog a jogi esetek előfordulása is, így nemcsak a szövődményekből eredő költségeket lehet visszafogni, hanem a műhibaperek következtében kifizetendő összegek is mérsékelhetőek.

A standardfejlesztés ez év január közepén hivatalosan elindult, és június 30-án zárul a projekt első szakaszát. Az akkreditációs rendszer tesztelése pedig november-december táján kezdődik hat közép-magyarországi intézménynél: várhatóan öt kórház és egy önálló járóbeteg-szakellátó intézmény kerülhet nyílt pályázattal a pilot programba. Ez a pályázati periódus 2014 végén fog zárulni, addigra kell a rendszert úgy kialakítani, hogy a folyamatos működést biztosítani lehessen.

Lesz azonban egy újabb pályázati rész, amelyben várhatóan 40-50 kórház szerezhet anyagi támogatást az akkreditációra való felkészüléshez. Gyakorlatilag ugyanazt a támogatást kapják, mint a pilot programban részt vevő intézmények.

Belicza Éva hangsúlyozza, hogy az új minőségbiztosítási program nagyon betegközpontú rendszer, ugyanakkor nem akarnak további terheket rakni az intézményekre, inkább segítségük érdekében alakítják ki az akkreditációs programot. A dolgozóknak is segítséget jelent az akkreditáció megvalósulása, hiszen biztonságosabbá teszi az ellátást, csökkenti a betegbiztonsági kockázatot, a gyógyszercserét, a szövődmények előfordulását, ami minden dolgozó célja. „Olyan gyakorlati ajánlásokat akarunk adni, amelyek egyszerűsítik és segítik a folyamatokat annak érdekében, hogy biztonságosabb legyen az ellátás" - fűzi hozzá a minőségügyi szakértő.

Kapcsolódó hírek

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink