Weborvos.hu
  • Pollen
    • Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

      Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

    • OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

      OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

    • OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

      OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

  • utazás
    • Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

      Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

    • Kockázatos az utazás az oltások nélkül

      Kockázatos az utazás az oltások nélkül

    • Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

      Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

  • napártalom
    • A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

      A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

    • Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

      Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

    • Rendszeresen kell használni a fényvédőt

      Rendszeresen kell használni a fényvédőt

Főhet a fejünk: hőség a kocsiban

Lapszemle 2018.06.12 Forrás: feol.hu Szerző:
Főhet a fejünk: hőség a kocsiban

Ha a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius fokot is elérheti a testhőmérséklet.

Nyáron nem csupán a melegfrontok, hanem a fülledtséget okozó magas páratartalom, illetve a hőháztartás zavarai okozhatnak problémát az autósoknak és utasaiknak egyaránt. Elsősorban nem árt tisztázni, hogy mi eredményezhet magas páratartalmat és mikor érdemes számolni vele. Minderről Pétervári Tibort, az Országos Meteorológiai Szolgálat egyik észlelőjét kérdezte a feol.hu.

– A páratartalom, a levegő relatív nedvességtartalma – hasonlóan a hőmérséklethez – napi ingadozásban van. Éjszaka, amennyiben nyugodt, csendes az időjárás, általában magas a páratartalom. Gyakran 80, sőt 90 százalék fölött is lehet. Ilyenkor erős a harmatképződés. Napkelte után viszont csökken a pára, nyugodt, frontmentes időben kora délután éri el a napi minimumát. Ha meleg (minimum 25 fokos) időben 60 százalékos a relatív nedvességtartalom, azt nagyon fülledtnek érezzük. Több a verejtékezés, és nehezebb elviselni a hőséget. Ilyen esetben a koncentráció is nehezebben megy, és lankad a ?gyelem. Az autósoknak ügyelniük kell arra, hogy több folyadékot igyanak a megszokottnál.

De nem csupán a folyadékot, hanem a sót is pótolni kell. Akár egy izotóniás ital formájában. Enélkül egy hosszabb út során kiszáradás veszélyeztethet. Ennek tünetei: szédülés, szapora szívverés, hányinger, izomgörcs.

– Nyugat-Magyarországon például az éves átlagos relatív nedvességtartalom 70-75 százalék közötti. Gondolom ez sokakat meglep, de így van – tudtuk meg az észlelőtől. – Télen 90 százalék körüliek a havi átlagok, nyáron nagyjából 50-60 százalék közé esnek. Ködös, vagy tartósan esős időszakokban nem ritka a 90–100 százalékos páratartalom sem, de előfordult – igaz ritkán – 10 százaléknál kisebb relatív nedvesség is. A szobában, ha párásítunk akkor a 22 fok egy magasabb páratartalom mellett kellemesebbnek hat, mint egy száraz levegőjű helyiségben. Persze nem szabad 70-80 százalékra sem párásítani, mert az sem egészséges: kedvez az atkák és a gombák elszaporodásának. Nagyjából 60 százalék az ideális.

És ha már a hőségről esett szó: egy nem kellőképpen hűtött autóban hőgutát is kaphatunk. Ilyenkor a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius fokot is elérheti a testhőmérséklet. A leggyakoribb tünet a szédülés, a hányinger, a fejfájás, és legrosszabb esetben a tudatzavar. Ne feledjük, hogy egy felnőtt szervezete többet kibír, mint egy csecsemőé, egy gyermeké, vagy éppen egy háziállaté. A szállításuk során érdemes elindulás előtt lehűteni a levegőt az utastérben. Így menet közben mellőzhetjük a magas fordulatszámon, direktben pörgetett légkondit.

 

 

Legolvasottabb cikkeink