• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Palkovics László: Prioritások kellenek

Lapszemle 2018.07.06 Forrás: magyarhirlap.hu
Palkovics László: Prioritások kellenek

A miniszter továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a jövőben egy helyen tervezzék a kutatásra szánt összegeket.

Nem fogadható el a kormány számára az MTA által tett két javaslat, a miniszter továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a jövőben egy helyen tervezzék a kutatásra szánt összegeket - derült ki Palkovics LászlóMagyar Hírlapnak adott interjúból.

–  Meg lehet tartani a tudományos kutatásra vonatkozó autonómiát úgy, hogy a finanszírozásról politikai döntés születik?

–  Politikai döntés kutatás-finanszírozásról nem születhet, hiszen a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) autonómiájára alkotmányos garancia van. Az Alaptörvény kimondja: a tudomány művelőinek teljesítményét a tudomány művelői ítélhetik meg, az MTA köztestülete a szabályait maga határozza meg, és önállóan gazdálkodik a rendelkezésére bocsátott forrásokkal, valamint a tulajdonával.

–  Ha valóban nem akar az ITM beleszólni a kutatási tevékenységbe, akkor mi értelme a rendszer átalakításának?

–  Legitim igény, hogy hasznos, a társadalom érdekét szolgáló célokra fordítsuk az adófizetők pénzét. Ezért nem tudom elfogadni az érvet, hogy „majd mi eldöntjük, hogy mit akarunk kutatni, mivel ez az autonómiánk része”. Ez a világon sehol, így az Egyesült Államokban vagy az EU többi országában sincs így.

–  Az MTA most előállt a saját javaslataival. Ezeket hajlandó megfontolni a kormány?

–  Az általuk javasolt két megoldás nem elfogadható. Az egyik ugyanis arról szól, hogy halasszuk el egy évvel a módosítást, ugyanakkor ez idő alatt semmi nem változna. A másik javaslat volt, hogy az intézethálózat fenntartására jutó húszmilliárd forint maradjon az MTA-nál, de ez meg azt az elvet sértené meg, miszerint a kutatásra szánt összegeket egy helyen akarjuk tervezni a jövőben.

–  Ezek szerint minden marad a kormány elképzelései szerint?

–  Ha a parlament elfogadja a költségvetési törvényt, elkezdjük kialakítani a kutatás- finanszírozási rendszert, amivel kapcsolatban tovább akarunk tárgyalni az MTA-val. Csak hogy egyértelmű legyen: ez a rendszer nem határozza meg azt, hogy melyik kutató mit kutasson. Azon persze az Akadémiának el kell gondolkodnia, hogy a kutatóintézethálózatát a jelenlegi formában akarja-e tovább működtetni. Én mint miniszter ebbe nem szólnék bele, mint köztestületi tag azonban elmondom a véleményem, még ha nem is egyezik az Akadémia elnökségének egy része álláspontjával. Úgy látom, a hálózatot nem jól működtetjük, ezért meg kellene nézni, hogy máshol milyen megoldások vannak.

–  Azt hogyan értékeli, hogy az MTA-ügy miatt Freund Tamás agykutató kilépett a konzervatív tudósokat tömörítő Professzorok Batthyány Köréből?

–  Minden tiszteletem Freund Tamásé, de tisztázzuk: ő azért lépett ki, mert Náray-Szabó Gábor, aki szintén tudóstestület tagja, a kormánnyal egyetértően foglalt állást. Ha véleménykülönbözőség van, mindenkinek az egyéni döntésére van bízva, hogy mit lép.

–  Rátérve a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalra (NKFI), a 24.hu írta meg, hogy hiába döntöttek támogatandó projektek listájáról, nem hirdethetnek eredményt, amíg ön nem engedélyezi. Miért nem járul hozzá?

–  Az indok egyszerű, Pálinkás József július 1-jétől nem a hivatal vezetője, és a következő elnök érkezéséig úgy gondoltuk, várunk ezzel. Amennyiben lezajlott a megfelelő értékelési folyamat, változatlan formában fogjuk kihirdetni az eredményeket.

–  Ki veszi át a hivatal vezetését?

–  Az új vezetőt majd miniszterelnök úr nevezi ki, mégpedig hamarosan. A cél, hogy az NKFI, vagy ahogy nevezni fogjuk, a Nemzeti Innovációs Hivatal alapvetően az innová­cióval és kevésbé a kutatással foglalkozó hivatalként működjön. Ehhez olyan vezetőre van szükség, aki maga is érti azt, hogy mit jelent a vállalati innováció vagy a start up vállalkozás, továbbá ismeri a vállalatok és az egyetemek kapcsolatát, amellett, hogy kutatói tevékenységet is folytatott. A vezetőváltás oka tehát kifejezetten egyszerű: új feladathoz új emberre van szükség.

Kapcsolódó hírek

Legolvasottabb cikkeink