• nátha
    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

    • A gyakori fülbetegségektől is megóvhat  a helyes orrfújás

      A gyakori fülbetegségektől is megóvhat  a helyes orrfújás

    • Honnan ismerhetjük fel a nátha szövődményét?

      Honnan ismerhetjük fel a nátha szövődményét?

  • melanóma
    • Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

      Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

    • Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

      Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

    • Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

      Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

  • egynapos sebészet
    • Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

      Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

    • Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

      Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

    • Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

      Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

Sokan nem tudják, mitől bio a bioélelmiszer

Egészségmagazin Forrás: GfK Hungária Szerző:

Minden harmadik csak olyasmit eszik, ami ízlik neki, még akkor is, ha az állítólag kevésbé egészséges.

A GfK Hungária egyik legújabb felméréséből kiderült, hogy Magyarországon a lakosságnak csak kis aránya figyel a kiegyensúlyozott táplálkozásra, s választja meg gondosan ételeit. A bioélelmiszerekkel kapcsolatos leggyakrabban említett elvárások közé tartozik a vegyszermentesség, a természetesség és az egészségre gyakorolt pozitív hatásuk.


A GfK Hungária Piackutató Intézet nemrégiben készített felmérése a 15 évesnél idősebb lakosság bioélelmiszerekkel kapcsolatos vélekedéseit, valamint vásárlási szokásait vizsgálta.
A válaszok tanúsága szerint hazánkban egyelőre kisebbségben vannak a tudatosan táplálkozók. A kutatásban résztvevő 1000 személy csaknem háromötöde (58 százalék) véli úgy, hogy „teljesen normálisan étkezik, így szervezetébe automatikusan bekerül mindaz, ami szükséges". A válaszadók mintegy harmada (29 százalék) „csak olyasmit eszik, ami ízlik neki, akkor is, ha az állítólag kevésbé egészséges" és csupán 13 százalék azok aránya, akik „nagyon odafigyelnek az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra és gondosan választják meg ételeiket".


A tudatos táplálkozásnak a hölgyek szentelnek nagyobb figyelmet, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra odafigyelők csoportjának 70 százaléka közülük kerül ki, a férfiak aránya csupán 30 százalék.


Az egészséges táplálkozásra nagyon odafigyelők korösszetételét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy jelentős súllyal (mintegy 40%) van jelen a 60 feletti korosztály, ami annak köszönhető, hogy körükben a különböző krónikus betegségek miatt is nagyobb figyelmet kell szentelni a táplálék megválasztásának. Elmondható még, hogy a nagyvárosban élők is jobban odafigyelnek az egészséges táplálkozásra.


A megkérdezettek túlnyomó többsége – 88 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy „egyáltalán nem érdekel a manapság tapasztalható bio-, fitnesz- és wellness-őrület, ahol megmondják, mi az egészséges", és csupán 12 százalék jelezte, hogy „igyekszik minél több bio- és fitnesz- (pl. kalóriaszegény) élelmiszert fogyasztani".


A kutató szakemberek arra is kíváncsiak voltak, egyöntetű kép él-e a lakosságban a bioélelmiszerekről, azaz azonos módon határozzák-e meg a fogalmat. E tekintetben meglehetősen vegyes a kép. A megkérdezettek mindegy harmada nem tudta megfogalmazni, mitől is „bio" egy bioélelmiszer. A válaszadók a bio jelző tartalmát legtöbbször a „növényvédő-, műtrágya és vegyszermentes, azaz nem permetezett"-ként jelölték.


Az ökológiai minőség mellett második leggyakrabban említett kritérium a természetesség, vagyis e válaszadók szerint azok az élelmiszerek sorolhatók a „bio" jelzés alá, melyek „természetesek és csak természetes anyagot tartalmaznak". Fontos és arányaiban gyakran emlegetett elvárás a bioélelmiszerekkel szemben, hogy „egészséges" és „nem műanyag, nem tartalmaz tartósítószert és ebben a legkevesebb a mesterséges anyag, adalékanyag".
Forrás: GfK Hungária – Bioélelmiszer vásárlási szokások, 2006

Legolvasottabb cikkeink