• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

Segítség! Gyógyszerallergiás a gyerekem?

Egészségmagazin 2023.11.22 Forrás: Gyermekgyógyászati Központ
Segítség! Gyógyszerallergiás a gyerekem?

A gyermekeket érintő gyógyszerallergiák gyakorisága szakirodalmi adatok alapján 3-17 százalék között mozoghat.

A gyógyszerallergia a túlérzékenységi reakció egy fajtája, amely akkor fordul elő, amikor az immunrendszer tévesen káros anyagként azonosítja a bevett gyógyszert, és ellenanyagot termel. A valódi gyógyszerallergiák viszonylag ritkák a gyermekek körében, ezért is fontos, hogy szakember segítségével járjunk utána annak, hogy pontosan mi okozta az allergiás reakciót. Melyek a leggyakoribb panaszt okozó készítmények, és milyen tünetekkel jár a gyógyszerallergia? Dr. Balogh Ádám csecsemő- és gyermekgyógyász, allergológus és klinikai immunológus, a Gyermekgyógyászati Központ orvosa válaszolt a felmerülő kérdésekre.

Mellékhatások tekintetében kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Allergiás reakciót a szájon át szedett, injekció formájában kapott vagy a bőrre felvitt gyógyszerek egyaránt okozhatnak, az adott hatóanyaggal szembeni túlérzékenységi reakció azonban számtalan tényező együtthatásától (a gyógyszer vegyi összetétele, a gyermek életkora, genetikai állománya, vírusfertőzések stb.) függ. Gyógyszerallergia esetén a gyermek szervezete a bevitt hatóanyagot tévesen káros anyagként azonosítja, amire heves reakcióval válaszol, és speciális ellenanyag termelésbe kezd – mondja a szakember.

Melyek a gyógyszerallergia tünetei?

A gyógyszerekre adott allergiás reakciók az enyhétől az életveszélyesig terjednek, és a következő tünetekkel járhatnak:

  • Bőrtünetek (csalánkiütés, bőrkiütés vagy viszketés)
  • Az ajkak, a száj és a torok duzzanata
  • Szem körüli viszketés
  • Légzési nehézség, zihálás
  • Köhögés
  • Hányinger vagy hányás
  • Hasi fájdalom
  • Hasmenés

A reakciók egy része közvetlenül a gyógyszer bevétele után, míg mások néhány nappal (általában több, mint 72 órával) a kezelés után jelentkeznek Nagyon ritkán életet veszélyeztető állapot, ún. anafilaxia is kialakulhat, ami gégeödémával, hirtelen vérnyomáseséssel, sípoló légzéssel, fulladással, valamint eszméletvesztéssel járhat, és azonnali orvosi beavatkozást tesz szükségessé – figyelmeztet Balogh doktor.

Milyen gyógyszerek váltanak ki allergiát gyermekeknél?

Számos gyógyszer okozhat allergiás reakciókat a gyermekeknél, a leggyakoribb hatóanyagok és készítmények a következők:  

  • Penicillin
  • Szulfonamidokat tartalmazó antibiotikumok
  • Barbiturátok
  • Görcsroham elleni gyógyszerek
  • Inzulin
  • Aszpirin, ibuprofen és más nem szteroid gyulladáscsökkentő szerek (NSAID-ok)
  • Kemoterápiás gyógyszerek
  • Védőoltások

Fontos megjegyezni, hogy ha a gyermeknek már más allergiája is van, vagy a családjában előfordult allergiás megbetegedés, akkor bizonyos gyógyszeralapanyagok (pl. segédanyagok, színezékek, tartósítószerek) is kiválthatnak allergiás reakciót nála.   

Mi a teendő, ha gyermekénél gyógyszerallergia jelentkezik?

A valódi gyógyszerallergiák viszonylag ritkák a gyermekek körében. Az önbevalláson alapuló gyermekeket érintő gyógyszerallergiák gyakorisága szakirodalmi adatok alapján 3-17 százalék között mozoghat, ám a gyanúsnak ítélt estek 4 százalékában igazolódik csak be a diagnosztikus vizsgálatokat követően a gyógyszerallergia ténye.

Ha azt észleli, hogy gyermekénél a fent felsorolt ​​tünetek bármelyike ​​jelentkezik, legfontosabb az akut panaszok kezelése. Enyhe tünetek estén, a kiütések és viszketések enyhítésére hatékony segítség lehet a hideg borogatás és antihisztamin szer alkalmazása is. Súlyos anafilaxiás reakció esetén adrenalininjekció beadására is szükség lehet.

A továbbiakban érdemes elkerülni az adott hatóanyagot, és célszerű gyermekallergológushoz fordulni. A szakember a kórelőzmény pontos felderítését követően speciális teszt elvégzését javasolhatja, ami gyógyszerallergia esetén egy laboratóriumi vizsgálati módszerrel, az ún. limfocita-transzformációs teszttel (LTT) történik. A vizsgálathoz vérvétel szükséges, és magunkkal kell vinni a vizsgálni kívánt gyógyszert is. A szakember emellett abban is segítségünkre lesz, hogy a tünetek súlyossága alapján milyen gyógyszerrel helyettesítsük az elhagyott készítményt.

Amennyiben gyógyszerallergia áll fenn gyermekénél, a legfontosabb a tüneteket kiváltó gyógyszerek elkerülése. Emellett ne felejtse el tájékoztatni gyermeke kezelőorvosait az allergia tényéről (pl. fogászati kezelések vagy műtétek kapcsán)! Súlyos gyógyszerallergia esetén pedig célszerű, ha a gyermek is mindig magánál hord valamilyen jelzést, ami gyógyszerallergiáját jelzi (pl. karkötő, kártya) – tanácsolja dr. Balogh Ádám

Kapcsolódó hírek

Legolvasottabb cikkeink