• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Az új ügyeleti rend bevezetésének halasztását kéri a MOK

Egészségpolitika MA 09:46 Forrás: MOK - Weborvos
Az új ügyeleti rend bevezetésének halasztását kéri a MOK

Nem kapott támogatást a MOK alternatív fővárosi ügyeleti modellje az államtitkárságtól, de néhány ponton korrigálták az eredeti tervet.

2024. augusztus 28-án dr. Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár a fővárosban is bevezetendő új ügyeleti rendszerről tájékoztatta az érintett fővárosi önkormányzatokat képviselő Karácsony Gergelyt, Őrsi Gergelyt és Holopné Schramek Kornéliát, Budapest Főváros Kormányhivatalától Sára Botond főispánt, továbbá a Magyar Orvosi Kamarától Dr. Álmos Péter MOK elnököt és Dr. Keczéry Attilát a MOK titkárát, fővárosi háziorvost, adja hírül a MOK honlapja. 

A megbeszélés előzményeként a Kamara július 17-én szakmai egyeztetést tartott, ahol az ügyeleti rendszer által érintett háziorvosok, gyermekorvosok, sürgősségi osztályok, kórházak, rendőrség és szakmai kollégiumi tagozatok képviselői kifejtették véleményüket, elmondhatták a javaslataikat az Államtitkárság által tervezett rendszerről. A megbeszélés alapján a résztvevőkkel a következő potenciális nehézségeket, megoldandó problémákat azonosították:  

A fővárosi háziorvosok és házi gyermekorvosok magas átlagéletkorát és egészségi állapotát a tervezet nem veszi eléggé figyelembe, a sajátja mellett még 101 db betöltetlen fővárosi praxist is helyettesítő kolléga jelenlegi leterheltségét a tervezet érdemben növeli.

A tervezet 13 vegyes (felnőttet és gyermeket) ellátó pontot akar létrehozni a 3 gyermekellátó pont mellett. A budapesti háziorvosok jelentős részének nincs meg a megfelelő jártassága a gyermekek ellátásában. A fővárosban a ’70-es évek elején már szétválasztották a gyermekek és a felnőttek ellátását, a jelenleg dolgozó háziorvosok sosem láttak el gyermekeket munkájuk során, ez betegbiztonsági kockázatot jelent.

A fővárosban évtizedek óta délután 4 óra után is van rendelés az alapellátásban (és a szakellátásban is). Ha az ügyeleti rendszer átalakítása miatt a délutános rendelések 16 órakor befejeződnek, a munkába járó fővárosiak, akik 16-17 óra között fejezik be általában a munkaidejüket, nem jutnak el háziorvosukhoz.

Az SBO-k terhelése várhatóan növekedni fog, a sürgősségi ellátó rendszer terheltségének áttekintése és egyes pontok megerősítése szükséges.

A háziorvosi rendelések folyamata felborul, mivel az orvosnak rendelési időben is ott kell hagynia a betegellátást a soron kívüli házhoz hívás és a halottvizsgálat miatt a rendelőben megjelenő akut és az előjegyzett betegek ellátásának kárára. 

A szakmának fontos volna a minőségellenőrzés biztosítása, belső indikátorok kidolgozása mentén.

Szakorvosi tevékenységek hozzáférhetőségét befolyásolhatja a fővárosban, ha az ügyeleti terhelés miatt a háziorvosok nem tudják használni majd második szakvizsgájukat a kórházi ambulanciákon, szakrendelőkben, tovább növelve a várólistákat. Fel kell mérni, hogy hány kolléga lát el ilyen plusz feladatot. 

A problémák orvoslására augusztus elején a MOK benyújtott egy - az eddigi vidéki ügyeleti működési formától eltérő - alternatív fővárosi ügyeleti modellt az államtitkárság felé. Ennek a tervezetnek a kialakítása során a kamara figyelembe vette a július végén tartott szakmai megbeszélés tapasztalatait is, ezt a legtöbb szakmai szervezet is támogathatónak tartotta, ahogy a budapesti háziorvosok 78 százaléka is.  

A javaslat az Államtitkárság támogatását nem nyerte el, azonban néhány ponton a korábbi koncepciót korrigálta. 

Jelentős előrelépés, hogy az Államtitkárság figyelembe vette azt a javaslatukat, hogy gyermekeket gyermekorvosok lássanak el. Szintén kedvező változás, hogy lesz a Duna két oldalán 1-1 állandó, 24 órában működő ügyeleti pont és 5 kijáró autó, valamint egy, a közterületi halottvizsgálatára specializált egység. 

A MOK látja az előnyeit az ügyeleti rendszer megújításának, de a veszélyeit, hátrányait sem tagadhatják el. A betegek érdeke az, hogy mindig megfelelő egészségügyi ellátást kapjanak, nem csak az ügyeletben. Azt gondolják, hogy a háziorvosok legfontosabb feladata az egészségügyi ellátás alapjának biztosítása. Az üres praxisok száma rendkívüli mértékben nő, és minden újabb, az alapellátókra hárított teher fokozza ezt a folyamatot. A háziorvosi kar Budapesten kifejezetten idős, az ügyeleti feladatot eddig nélkülük oldotta meg a főváros, most az üres praxisok helyettesítése mellett még az ügyeletet is el kell látnia a 61 (!) éves átlagéletkorú haziorvosoknak. Komoly a veszély, hogy emiatt többen abba fogják hagyni a praktizálást, így a lakosság hozzáférése az egészségügyhöz tovább romlik. A háziorvosok mellett a többi érintett szakma (különösen a sürgősségi betegellátás) jelzéseit figyelembe kell venni, megvizsgálni, és a sürgősségi ellátást megerősíteni. 

A Magyar Orvosi Kamara ezért javasolja, hogy a 2024. 10. 01-i időpont elhalasztásra kerüljön, amíg a biztonságos betegellátás személyi és tárgyi feltételei nem biztosítottak, illetve amíg a biztonságos működési környezet kialakítására nem kerül sor, a szakmai szervezetekkel együttműködve.