A gyógyszerszállítás és a temperált raktározás megugró költségeit nem tudják egyedül viselni a gyógyszer-nagykereskedők.
Alapvetően érinti a gyógyszerellátásban kulcsszerepet játszó gyógyszer-nagykereskedőket az üzemanyagok és az energiaárak növekedése. Napi szinten csak Magyarországon több, mint 100 000 kilométert tesznek meg a gyógyszer-nagykereskedők járművei, emellett a nagykereskedők tartják fenn azokat az energiaigényes raktárakat, amelyekben folyamatosan biztosítják a gyógyszerek tárolásához szükséges hőmérsékletet, ami számos termék esetében hűtést jelent.
A gyógyszerellátás biztonságát, vagyis azt, hogy mindenki időben hozzájusson a számára szükséges gyógyszerhez, a gyógyszer-nagykereskedőknél, a gyógyszertárakban és a kórházakban lévő készletek biztosítják. A gyógyszerellátás a világon mindenütt úgy alakult ki, hogy a gyógyszertáraknak és az egészségügyi ellátó intézményeknek minél kevesebb tárolókapacitást kelljen fenntartaniuk, és elsősorban a nagykereskedők működtessék a fejlett és modern raktárakat és a szállítást bonyolító járműflottákat. Magyarországon a nagykereskedők mintegy 2300 gyógyszertárat és 80 kórházat látnak el, szállítójárműveik naponta összesen több, mint 100 000 km-t tesznek meg, országos szinten 20 logisztikai központból és 14 átrakó raktárból teljesítik az ügyfeleik megrendeléseit.
Az üzemanyag- és energiaárak drasztikus – az EU országaiban tapasztalt mértékű - emelkedését a logisztika, mint az egyik leginkább energiaigényes iparág alaposan megsínyli. A gyógyszer-nagykereskedelem a többi logisztikai ágazat közül is kiemelkedik energiaigényével, hiszen a szállítójárműveknek jelentős távokat kell megtenniük, és a raktárakban - valamint szállítás közben is - folyamatosan fenn kell tartani a gyógyszerek tárolásához szükséges hőmérsékletet. „A gyógyszerek tárolása és kiszállítása európai szinten előírt szigorú szabályok betartásával folyik” – mondta Dr. Feller Antal a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségének elnöke. „A gyógyszertárak naponta kétszer, de gyakran három alkalommal is kapnak árut a nagykereskedőktől. A rendszer rugalmassága kicsi, így például nem lehet rövid időn belül átállni – az üzemanyag drágulásának ellensúlyozására – a napi egyszeri kiszállításra, mert az a gyógyszerellátás színvonalának csökkenésével járna.”
Az üzemanyagok ársapkájának eltörléséből eredő költségnövekedés döntő részét a nagykereskedők viselik, de ez egyre nehezebben fenntartható. „Az energiaárak elszabadulása miatti költségnövekedést a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségének tagvállalatai különbözőképpen kezelik, a kialakult helyzetre adott válaszok egyike lehet a többletterhek részleges megosztása a partnerekkel” - mondta Dr. Feller Antal. „A nagykereskedők egy ilyen drasztikus változásokat hozó helyzetben is keresik azokat a megoldásokat, amelyek hosszú távon is fenntarthatóvá teszik a jelenlegi, egyébként európai viszonylatban is magas szintű gyógyszerellátást.”
„A mostani nagy mértékű ármozgások bizonytalanságokhoz vezethetnek az üzemanyag-ellátás terén is, márpedig a gyógyszer-nagykereskedőknek jellemzően csak néhány napi készletük van a flottáik mozgásban tartásához szükséges üzemanyagból” - mutatott rá Kaló Tamás, a Szövetség alelnöke. „A gyógyszerellátás folyamatosságának alapvető feltétele az üzemanyaghoz való hozzáférés folyamatossága.”
A gyógyszer-nagykereskedelmi tevékenység eredménytartalmát a megugró energiaköltségek mellett más tényezők is visszafogják: ilyen például a nagykereskedelmi árrés maximumának szabályozása egyes gyógyszerkategóriákban. „A támogatott gyógyszerek nagykereskedelmi árrésének mértéke jogszabály által meghatározott, azonban ez több, mint 20 éve nem került valorizálásra” – mondta Kaló Tamás. „Az elmúlt két évtizedben folyamatosan csökkent a nagykereskedők árrése ebben a meghatározó szegmensben. Ez azt jelenti, hogy a korszerű és hatékony gyógyszer-nagykereskedelmi tevékenységet lehetővé tevő fejlesztéseket is ebből az egyre csökkenő árrésből kell az iparági szereplőknek kigazdálkodni” – foglalta össze a Szövetség alelnöke.