• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

Étrendi összetevők: miből mennyit?

Fogyokura Forrás: Weborvos

Ideális táplálkozás esetén az összkalóriának 58 % szénhidrátból, 12 % fehérjéből és 30 %-a zsírból kell összeállnia.

Az ideális táplálkozás során az összkalória 30 %-át kell zsír formájában bevinni, ebből 7 % legyen telített zsír, 13 % többszörösen telítetlen zsír és 10 % egyszeresen telítetlen zsír.


Az összkalória 58 %-át tartalmazza a szénhidrát, de ez a szénhidrát lehetőleg komplex, összetett szénhidrát legyen, melyet főleg zöldségek, gyümölcsök tartalmaznak. Az összkalória 12 %-a legyen fehérje, mely főleg esszenciális aminosavakat tartalmazó összetevőkből álljon.


A napi energiabevitelen belül a helyes tápanyag arányok kiszámításához szükséges a 3 fő tápanyag energiatartalmának ismerete.


1 g szénhidrát                           4 kcal
1 g fehérje                                 4 kcal
1 g zsír                                       9 kcal energiának felel meg.

Bár nem tápanyag, de nagyon fontos tudni az energia számításakor, hogy 1 g alkohol jelentős mennyiségű, 7 kcal energiának felel meg. Tehát az alkoholfogyasztást célszerű minimalizálni.
Konkrét példát említve: a 80 kg testsúlyú közepesen aktív munkát végző, fogyni akaró férfi napi összkalória bevitele 1.880 kcal. Ennek 30 %-a lesz a zsír, ami 564 kcal-nak felel meg, ezt kell osztani 9-cel és így megkapjuk azt, hogy naponta hány gramm zsírt fogyaszthat az illető, ami jelen esetben 62 g-nak felel meg. Értelemszerűen ezt úgy kell elosztani, hogy ennek jelentős része telítetlen zsírsavakat tartalmazó zsír legyen, mely főleg a halételekben, olíva olajban, növényi olajokban található.
A szénhidrát bevitel 58 % legyen, ez 1.090 kcal-nak felel meg, ezt el kell osztani 4-gyel, ahhoz, hogy megkapjuk a grammokban ajánlott szénhidrát mennyiségét 272 g. Ennek a 272 g napi szénhidrátnak jelentős részét zöldség, gyümölcs formájában célszerű elfogyasztani.
A fehérje 12 %-át teszi ki az összkalóriának, ami napi 226 kcal-t jelent, ahhoz, hogy megtudjuk a grammokban bevihető fehérje mennyiségét, szintén 4-gyel kell elosztani, ami 56 g fehérjének felel meg.
Ez a rövid példa is mutatja, hogy hogyan tudjuk mi magunk kiszámítani és megbecsülni az étkezés során felvett kalória mennyiséget. Amennyiben a 62 g zsírt, a 272 g szénhidrátot és az 56 g fehérjét összeadjuk 390 g mennyiségű táplálékot jelent.
Természetesen naponta jóval nagyobb mennyiségű ételt fogyasztunk. A fenti érték nem tartalmazza az ételek víz, rost tartalmát, mely jelentősen növeli a táplálék térfogatát. Olyan ételeket kell elsősorban fogyasztanunk, melyek rost és víztartalma nagy, és így a nagyobb térfogatú étel bevitele teltségérzést okozva csökkenti az étvágyat.
 
Házi feladat: Ezzel a módszerrel kiszámíthatjuk az egész napi étrend tápanyagértékét. Kezdje el tehát számolni (ha lehet, több napon át) a megszokott életvitele mellett elfogyasztott ételek tápanyagértékét és azt diétás naplóba (ami lehet akár egy egyszerű kis iskolai füzet is) pontosan jegyezze fel, a táplálék típusával együtt. Segít Önnek mellékelt kalória és tápanyagtáblázatunk.

Kalória és tápanyagtáblázat

Legolvasottabb cikkeink