A Hivatal a járvány ideje alatt folyamatosan figyelemmel követi a javaslatok betartását.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a COVID-19 járványra tekintettel 2020. március 19-20-án átfésülte a vírusellenesnek hirdetett termékeket, valamint védőmaszkokat kínáló webshopokat. A COVID-19 járvány következtében jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés az online értékesítési csatornákon a vírus elleni védekezést segítő termékek (pl. védőmaszkok) iránt, amit egyrészt a megnövekedett kereslet, illetve a kínálat esetenként tapasztalható szűkössége, másrészt a közösségi távolságtartás indokol. A GVH ezért fontosnak tartotta, hogy gyorsan, általános jellegű rálátást szerezzen a jelenleg alkalmazott kereskedelmi gyakorlatokra, amelyek– szükség esetén – megalapozhatják esetleges versenyfelügyeleti eljárások megindítását - tudatták közleményben.
A március 19-20-án lefolytatott ún. sweep vizsgálat során a Versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított.
• Több webáruház például “vírusölő", “vírusellenes”, "járványok idején javasolt",“tüdőgyulladás ellen hatékony”, "egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel illette termékeit, vagy különös hatékonyságra utalt (pl. “hatékonyan megelőzhetőek vele a fertőzések, baktériumölő, gombaölő és tuberkolózis-ölő hatással rendelkezik”). Valószínűsíthető azonban, hogy ezen állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.
• Egyes oldalak orvosnak látszó személyeket jelenítenek meg („dr.XY ajánlásával”, “hatóanyag-szakértő ajánlásával”), akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával.
• A hatóság néhány esetben a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó, megkérdőjelezhető állítással találkozott (pl. "a világon elsőként", “a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek”,).
• Több esetben felvetődött a gyanú, hogy a weboldalak üzemeltetői törlik a negatív fogyasztói véleményeket, illetve megjelenítettek vélhetően valótlan vásárlói véleményeket is.
• Több oldal alkalmaz a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat (pl. "Már csak 17 darab van készleten", "Népszerű termék. Több mint 10 vásárló vásárolta meg a héten"), illetve vizuális elemeket (pl. a termékkészlet fogyását illusztráló sávot, pop-up ablakot), amelyek alkalmasak lehetnek a fogyasztó döntéshozatalának sürgetésére.
• Több esetben találkozott a hatóság jelentős árkedvezményt kínáló akciókkal, amelyek esetében elvárás, hogy az eredetiként feltüntetett ár a korábban valóban alkalmazott ár legyen, valamint az, hogy a hirdető rendelkezzen megfelelő készlettel a várhatóan megugró fogyasztói igények kielégítésére.
• Előfordult, hogy valamely webáruház ingyenesként, díjmentesként kínált házhozszállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel történő fizetéskor.
• Két olyan esetet is rögzített a GVH, amelyeknél a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelenik meg, azonban ezek tartalma nem ismerhető meg.
• Több esetben nem tüntették fel az oldalakon a termékek gyártóit/forgalmazóit, és azok felkutatása sem vezetett eredményre, megrendelési kísérletnél sem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől vásárolná meg a terméket.
A GVH felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi helyzetben e termékeknél és szolgáltatásoknál fokozott elvárás a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A GVH ezért azt kéri az online áruházak, illetve az érintett termékeket értékesítő egyéb oldalak üzemeltetőitől, hogy az oldalak és tartalmak tekintetében legyenek különös figyelemmel a korábban közzétett javaslatokra, és kerüljék a fent azonosított magatartásokat.
A Hivatal a járvány ideje alatt folyamatosan figyelemmel követi e javaslatok betartását.
A GVH honlapján a COVID-19 járvány idejére tanácsokat is közzétett a fogyasztók számára, amelyeket folyamatosan frissít a tapasztalatok alapján. A GVH javasolja a fogyasztóknak, hogy a fent leírt, gyanúsnak tekinthető kereskedelmi kommunikációk esetén különös óvatossággal járjanak el a következő lépések követésével:
• ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát: nézzék meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizzék az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban;
• szánjanak időt a számukra fontos szolgáltatási feltételek megismerésére az ÁSZF-ből;
• tárolják a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról;
• gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem;
• tudatosítsák, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállási jog biztosításának.