Készen kell arra állniuk, hogy váltani tudjanak az úgynevezett lebegő figyelemről az aktív jelenlétre, hogyha megcsörren a telefon.
Alighogy kilábaltunk a koronavírus-járvány okozta sokkból, 2022 februárjának végén kitört a háború Ukrajnában, amely újabb krízist eredményezett a társadalomban. Hal Melinda klinikai szakpszichológust, az MCC Tanuláskutató Intézetének vezető kutatóját arról kérdezte a mandiner.hu, hogy a telefonos lelkisegély-szolgálatok miként tudnak segítséget nyújtani ezeknek a helyzeteknek a kezelésében
A legnagyobb problémát az ellátási láncban a személyesség jelenti, a szégyen, a félelem miatt sokaknak nehéz szakemberhez fordulni. Igaz ez a háziorvosra, védőnőre, vagy éppen az iskolapszichológusra is. Ezt követően kitért arra, hogy talán kevesen tudják, de ezek a vonalak teljesen anonimak: a hívások is anoniman jönnek be és az ügyeletes segítők is névtelenek maradnak.
Visszahívásra nincs lehetőség, kizárólag akkor, ha a kliens külön kéri. Az elmúlt években a szakmai protokoll komoly fejlődésen ment át, kiemelt védelem jár az ügyelőknek. Új szolgálatunk, a CallForHelp kialakításakor éppen ezért nagy segítségünkre voltak a korábban alakult segítő szervezetek, különösen a LEK munkatársai, akik megosztották tapasztalataikat. Voltak arra példák korábban, hogy a hívó elkezdte felfejteni az ügyelő személyét, vagy mindig ugyanazzal a kollégával akart beszélni.
Ez akár a zaklatás fogalmi keretébe is tartozhat. Az online térnyeréssel együtt a protokollok folyamatos fejlesztése válik szükségessé. Egy korábbi felmérés arra is rámutatott, hogy több olyan személy is akadt, aki nem a „funkciójának megfelelően” használja a lelki elsősegélyt. Egyes ügyfelek partnert kerestek vagy kifejezetten szexuális kapcsolatot próbáltak a szolgáltatáson keresztül kezdeményezni. Őket „szexhívónak” nevezzük, és a viselkedésükkel akár krízisbe sodorhatják a hívást fogadó segítőt is.
„Azonban ezeket a helyzeteket is kezeljük, mert alapvetően az a hozzáállásunk az ügyfelekhez, hogy nem véletlenül fordulnak hozzánk. A telefonbetyárok is lehetnek krízisben. Korábbi, hét országgal közös felmérésünkben részletesen tártuk fel milyen jellegűek a hívások, illetve mi a legmegterhelőbb az ügyelők számára. Összességében a LESZ esetén krízisvonalról beszélünk, szigorú szabályokkal, például a beszélgetés időtartamára vonatkozóan. A CallForHelp esetén rendelkezünk olyan vonallal is, amely segítő beszélgetésre alkalmas, értelemszerűen hosszabb, de nem végtelen hosszúságú interakcióra” – mutatott rá Hal Melinda.
További részletek a a kárpátaljai viszonyok a teljes cikkben