Az ÁSZ befejezte az Orosházi Kórház, valamint a Komlói Egészségcentrum 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését.
Az Állami Számvevőszék befejezte az Orosházi Kórház, valamint a Komlói Egészségcentrum Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium Egészségügyi Központ 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. A két egészségügyi intézmény belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése, pénzügyi és vagyongazdálkodása nem biztosította a felelős gazdálkodást, az átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást. A korrupció elleni védettség a két intézménynél nem volt biztosított. A komlói intézmény főigazgatójának 17, az orosházi kórház főigazgatójának pedig 9 javaslatot tett az ÁSZ a feltárt szabálytalanságok kijavítása érdekében - tudatta a számevőszék.
A Komlói Egészségcentrum Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium Egészségügyi Központ ellenőrzése
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a Komlói Egészségcentrum Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium Egészségügyi Központ belső kontrollrendszere nem biztosította a közpénzekkel való átlátható, szabályszerű és felelős gazdálkodást. A 2015‒2017 közötti időszakban nem mérték fel és azonosították be a tevékenységekben rejlő kockázatokat, nem határozták meg az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket. A központ főigazgatója 2016. október 1-jétől nem jelölte ki az integrált kockázatkezelési rendszer koordinálásának a felelősét. A jogszabályi előírásoknak megfelelő tartalmú kötelezettségvállalások nyilvántartását 2015‒2017-ben nem vezették. A belső ellenőrzés működtetése a 2015‒2017 közötti időszakban nem volt szabályszerű. Az ellenőrzött időszakban elvégzett ellenőrzésekről nem vezettek nyilvántartást. A központ főigazgatója az ellenőrzött időszakban nyilatkozatban értékelte a szervezet belső kontrollrendszerének minőségét, azonban az ellenőrzés megállapításai nem igazolták az abban foglaltakat.
A központ pénzügyi gazdálkodása nem volt szabályszerű. Nem gondoskodtak a bevételek szabályszerű elszámolásáról. A kiadási előirányzatok felhasználása során a gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem volt szabályszerű, mert kötelezettségvállalás, illetve teljesítésigazolás hiányában teljesítettek kifizetést.
A vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű, mert a jogszabályi előírás ellenére a központ nem állított össze a mérleg fordulónapján meglévő eszközeit és forrásait mennyiségben és értékben, tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazó leltárt, emiatt a 2015‒2017. évi számviteli beszámolók nem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásáról.
A központot érintő 2016. évi átalakítás lebonyolítása nem volt szabályszerű, mert a beolvadással megszűnt Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium záró beszámolójának elkészítéséről nem gondoskodtak. Az integritást támogató kontrollokat nem építették ki és nem működtették a központnál.
Az Orosházi Kórház ellenőrzése
A 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzés a kórházra vonatkozó irányító szervi feladatellátást, a kórház belső kontrollrendszerének kialakítását és működtetését, az integritás kontrollok kiépítettségét, a kórház pénzügyi és vagyongazdálkodását, illetve a költségvetési maradvány megállapításának szabályszerűségét érintette.
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a kórház belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű. A gazdálkodási jogkörgyakorlásra jogosult személyekről és aláírás-mintájukról nem vezetett naprakész nyilvántartást, ezzel nem biztosította annak feltételeit, hogy kötelezettséget csak az vállaljon és teljesítést csak az igazoljon, aki erre jogosult. A kórház - a jogszabályi előírás ellenére - a szervezeti integritást sértő események kezelését nem szabályozta. A kórház vezetője nem építette ki a korrupciós kockázatokat mérséklő integritás kontrollokat.
A kórház pénzügyi gazdálkodása nem volt szabályszerű. A kórház a kiadási előirányzat felhasználása és a bevételek elszámolása során nem biztosította az elszámoltathatóságot és az átláthatóságot, a gazdálkodási jogkörgyakorlás nem volt szabályszerű. A kórház - a törvényi előírás ellenére - a külső személyi juttatás kiadásait nem támasztotta alá számviteli bizonylattal, illetve a kifizetetlen szállítói állomány keletkezése során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat.
A kórház a költségvetési maradvány megállapítása során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat. Az előirányzat-maradvány analitikus nyilvántartása nem volt alkalmas a kötelezettségvállalással terhelt maradvány alátámasztására. A kórház vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A kórház az állami vagyon hasznosítása és értékesítése során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat, különös tekintettel az átláthatósági követelményekre.
A gazdálkodási jogkörök nyilvántartása, a könyvelés, a kötelezettség nyilvántartás és a maradvány megállapítás területén feltárt szabálytalanságok miatt a kórház beszámolója nem mutatott valós és megbízható képet a pénzügyi és vagyoni helyzetéről. A bizonylat nélküli kifizetés, a gazdálkodási jogkörgyakorlás hiányosságai miatti szabálytalan kifizetések miatt a kórház nem elszámoltatható, működése nem átlátható, és nem zárható ki, hogy az ellenőrzött szervezetnél vagyoni hátrány keletkezett.
Az irányító szervi feladatellátás az EMMI részéről, valamint a középirányítói feladatok ellátása az ÁEEK részéről szabályszerű volt. A teljes beszámoló