Gyurkó Szilvia: Nincsenek eszközök a valódi megelőzésre, amikor 800 gyerekenkre egyetlen egy iskolapszichológus jut.
A kormány az Országgyűlés elé terjesztette az iskolai erőszak megelőzéséről szóló törvényjavaslatot, amely azt is tartalmazza, ha egy diákot erőszakos cselekmény miatt elítélnek, annak egy évig ne járjon családi pótlék. A helyzetet Gyurkó Szilvia értékelte.
Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő az ATV Start című műsorában elmondta, hogy ennek az egész javaslatnak az egyik alapvető kérdése, hogy ha a nevében az iskolai erőszak megelőzése szerepel, akkor miért nem ezzel kapcsolatos dolgokat tesznek bele.
A rendészeti szemlélettel szerinte az a gond, hogy a valódi megelőzéssel kapcsolatban maximum látványeredményeket tud majd felmutatni: vagyis nem az iskola körül tömörülnek azok, akik kisebb-nagyobb bűncselekményeket akarnak elkövetni, hanem kicsivel távolabb mennek.
Gyurkó Szilvia elmondta, hogy abszolút jelen van az erőszak az iskolákban, különböző intézményekben különböző módokon, a szakiskolákat tekintik ilyen szempontból a legferőzöttebbnek, ahol mind a tanári állomány, mind a gyerekek és családi hátterük kockázati tényezőt jelentenek. A gyerekjogi szakértő hangsúlyozza, hogy az iskola egy ökoszisztéma, minden szereplőnek jól kell lennie ahhoz, hogy jól tudjon funkcionálni az intézmény.
A gyerekek közötti bántalmazás nagy része ma már az online térben zajlik, ezért lenne nagyon fontos egy olyan megközelítés, ami az online térben is odafigyel a gyerekekre, nem csak az iskola területén - tette hozzá.
Az iskolaőrség által alkalmazható kényszerintézkedésekkel kapcsolatban Gyurkó elmondta, hogy a jelenlegi törvénytervezet szerint a gyerekkel szemben bilincset és testi kényszert lehet alkalmazni - vészhelyzet esetén pedig rendőrbotot, vegyianyagot és minden egyebet, ami egyébként az iskolaőrnél található.
Nem lehet tudni, hogyan fog hatni egy egyenruhás iskolaőr jelenléte az intézményekre, és mit fog csinálni akkor, ha nem kell éppen "senkit letepernie". Gyurkó szerint nagy hiányossága a javaslatnak, hogy nem írja elő, hogyan kell az iskolaőrnek a szociális segítőkkel együttműködnie, akik elvileg azért vannak az intézményben, hogy megelőzzék az iskolai erőszakot.