Az ellátáshoz, az emberi méltósághoz való jogok sérelme után a tájékoztatásra érkezik a legtöbb megkeresés a jogvédőszolgálathoz.
Magyarországon minden négyezredik orvos-beteg találkozóra esik egy hivatalos betegpanasz – derült ki a WHO Betegbiztonsági Világnapja alkalmából rendezett konferencián. Leginkább az ellátáshoz való joguk sérül a pácienseknek - tudósított a népszava.hu.
- Idén már 12 ezer alkalommal keresték meg a betegjogi képviselőket országszerte, az esetek több mint fele a szakrendeléseket érintette, azon belül leginkább azok elérhetetlenségét kifogásolták – mondta Novák Krisztina, az Integrált Jogvédelmi Szolgálat főigazgatója a Magyar Egészségügyi Menedzsment Társaság által szervezett rendezvényen. - A bejelentések között az egy-két hónapos várakozási időtől, a „tessék minket felhívni időpontért jövő márciusban” is előfordul.
Az egészségügyi ellátáshoz, az emberi méltósághoz való jogok sérelme után a tájékoztatásra érkezik a legtöbb megkeresés az állami jogvédőszolgálathoz.
A főigazgató szerint az intézmények gyakran a szóbeli tájékoztatást általános formanyomtatványokkal, papírfecnikkel helyettesítik, miközben ennek személyesnek és egyénre szólónak kellene lennie.
A főigazgató beszélt arról is, hogy nagyon sok az egészségügyi adatkezelést érintő megkeresés. Sokszor vita tárgya, hogy kié az egészségügyi adat? Novák Krisztina szerint a dokumentáció az ellátó intézményé, ám az abban lévő adatok a betegéi. Gyakran nem nyomtatják ki a beteg kérésére a leleteket, vagy az egyéb orvosi dokumentumokat, azzal, hogy majd a háziorvos kinyomtatja, aki viszont ezt a szakrendelésre hárítja. A betegjogi hivatal főigazgatója megjegyezte: gyakran idős, az elektronikus térben, illetve a digitális világban nehezen mozgó páciensekről van szó. A tájékoztatási sérelmek között még mindig sok esetben előfordul, hogy a kezelőorvos a váróban mindenki előtt mondja el a betegnek, hogy az ön lelete rossz indulatú daganatra utal, tessék felkeresni egy onkológust…
Továbbiak a teljes cikkben