• nátha
    • Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

      Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

  • melanóma
    • Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

      Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

    • Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

      Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

    • Friss kutatás: Több nő jár bőrgyógyászati szűrésre

      Friss kutatás: Több nő jár bőrgyógyászati szűrésre

  • egynapos sebészet
    • Bővítéssel orvosolják a helyhiányt Budaörsön

      Bővítéssel orvosolják a helyhiányt Budaörsön

    • Jövő héttől ismét végezhető egynapos sebészeti ellátás

      Jövő héttől ismét végezhető egynapos sebészeti ellátás

    • Felfüggesztették az egynapos sebészeti ellátásokat

      Felfüggesztették az egynapos sebészeti ellátásokat

Egy magyar cég, amely csaknem száz országban van jelen

Lapszemle 2021.03.10 Forrás: Demokrata
Egy magyar cég, amely csaknem száz országban van jelen

A 77 Elektronika ma már egy több mint hétszáz fős nagyvállalat, mindent egy kézben tartanak itt Magyarországon.

Idén harmincöt éves a 77 Elektronika Kft., egy teljesen magyar tulajdonú, orvosdiagnosztikai műszereket gyártó cég, amely már a rendszerváltás hajnalán be tudott törni a világpiacra. Zettwitz Sándor ügyvezető-tulajdonossal beszélgetett a demokrata.hu.

Ha külföldön elért magyar sikerekről beszélünk, megkerülhetetlen a 77 Elektronika, hiszen közel száz országban vannak jelen.

– A vizeletvizsgáló diagnosztikai eszközök terén a világpiac nagyjából negyven százaléka a mi termékeinké. Mára egy erős magyar brand lett a miénk, külföldi orvostechnikai szakkiállításokon gyakran tapasztalom, hogy Magyarország nevét gyakran összekötik a mi labordiagnosztikai eszközünkkel, az UriSeddel (ezen a néven forgalmaz külföldön a cég – a szerk.). 

Harmincöt évvel ezelőtt, 1986-ban indult a cég. Hogyan sikerült idáig eljutni?

– Szerettünk volna egy magánvállalkozást csinálni, mindenfélével próbálkoztunk. Kibéreltünk egy kis Hegyalja úti lakást, a feleségem és a vejem voltak a cégalapítók. Akkoriban jelentek meg az Egyesült Államokban az első otthoni ellenőrzésre alkalmas vércukormérő készülékek, ám a korabeli viszonyok között arról szó sem lehetett, hogy Magyarországra importáljanak belőle. Egy diabetológus szakorvos ismerősömhöz eljutott belőle egy példány, kipróbálta, majd megkérdezte tőlünk, tudnánk-e hasonlót gyártani. Megpróbáltuk, és a rendelkezésünkre álló keleti blokkos alkatrészekből összeraktunk egy prototípust. Nagy volt és nehéz, de egy előnye volt, hogy jól mért. Emiatt a szakma mellénk állt, és az emberek is értékelték, hogy nem kell négy-öt napra befeküdniük a kórházba kivizsgálásra, végül az Országos Egészségbiztosítási Pénztár bevonta a támogatott termékek közé. A Dcont vércukormérők gyártása és fejlesztése azóta is folyamatos, már a hetvenegyedik generáción dolgozunk. 

– Számos példa igazolja, hogy egy magyar cég nehezen tudja megvetni a lábát külföldön. Önöknek hogyan sikerült?

– A vércukormérővel nem sok esélyük lett volna a világpiacon. A kilencvenes években ezt a területet egy japán, egy amerikai és egy német multi uralta. Számunkra a külföldi értékesítést egy másik fejlesztésünk, egy vizeletvizsgáló eszköz tette lehetővé. Ez már Nyugaton egy létező technológia volt, de az automata berendezések nagyok és drágák voltak, többnyire kórházak engedhettek meg maguknak ekkora bevásárlást, a háziorvosok nem. Ezt a piaci rést sikerült megtalálnunk, és amikor a kész terméket bemutattuk Düsseldorfban egy egészségügyi kiállításon, sikerült felkelteni egy német óriáscég, a Boehringer Mannheim figyelmét. Eljöttek hozzánk tárgyalni, elmondták, hogy milyen további fejlesztésekre lenne szükség, és kérdezték, mikorra végeznénk a munkával. Január volt éppen, mondtuk, hogy júniusra kész lesz az új termék. Nem akarták elhinni, a nagy cégeknél általános több évig tartó fejlesztésekhez voltak szokva. Sikerült is határidőre végezni, a németek is elégedettek voltak a termékkel, mi is elégedettek voltunk, mert bár a Boehringer Mannheim a saját neve alatt hozta forgalomba, látható volt rajta a mi logónk is, mindenki tudta, hogy ez egy 77-gyártmány. Nagy szó volt az akkoriban, hogy Kelet-Európából, egy volt kommunista országból érkezik egy fejlesztés. Mára ebből a készülékből százhetvenezer darabot exportáltunk, és már a negyedik generáció fejlesztésénél tartunk.

A fejlesztés és a gyártás is Magyarországon történik?

– Igen, a 77 Elektronika ma már egy több mint hétszáz fős nagyvállalat, mindent egy kézben tartunk itt Magyarországon. Van egy tízezer négyzetméteres üzemünk itt Budapesten a Fehérvári úton. Később Balatonfüreden is nyitottunk egy üzemet, ahol alkatrészeket gyártunk, ezeket Budapesten szerelik össze. Az alapítás óta nagy hangsúlyt fektetünk az innovációra, az alkalmazottak közül száztizen mérnökök, fizikusok és matematikusok, az éves árbevételünk hat-hét százalékát fordítjuk vissza minden évben fejlesztésre.

További részletek a cikkben.

Legolvasottabb cikkeink