• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Fontosak a képek a mesekönyvekben

Lapszemle 2018.06.11 Forrás: magyaridok.hu
Fontosak a képek a mesekönyvekben

A csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a szöveg megértéséhez.

Az óvodások szövegértéséhez jelentősen hozzájárulnak a meséhez szorosan kapcsolódó illusztrációk – derült ki egy friss hazai kutatásból, amelyben szemmozgáskövetés segítségével azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére. A kutatásról szóló tanulmány a Journal of Experimental Child Psychology című nemzetközi folyóiratban jelent meg - írta a magyaridők.hu.

Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK kognitív fejlődés és oktatás kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) szemmozgáskövetés segítségével vizsgálta az illusztrációk és a meseértés kapcsolatát. Kiderült, hogy a mesekönyv szövegéhez szorosan kapcsolódó illusztrációk jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez.

A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy sokkal több informá­ciót idéztek fel a gyerekek azokból a mesékből, amelyekben volt illusztráció, sőt a szövegében foglaltakat ábrázolta, mint az illusztráció nélküliek esetében. A szemmozgáskövetési adatok alapján elmondható, hogy a kicsik az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond a szövegben.

Az óvónőknek is szolgál némi újdonsággal a kutatás, mert mint kiderült, sokkal többre emlékeznek az óvodai csoportos meseolvasás során is, ha nemcsak hallgatják a szöveget, hanem látják is a képeket.

Legolvasottabb cikkeink