A csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a szöveg megértéséhez.
Az óvodások szövegértéséhez jelentősen hozzájárulnak a meséhez szorosan kapcsolódó illusztrációk – derült ki egy friss hazai kutatásból, amelyben szemmozgáskövetés segítségével azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére. A kutatásról szóló tanulmány a Journal of Experimental Child Psychology című nemzetközi folyóiratban jelent meg - írta a magyaridők.hu.
Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK kognitív fejlődés és oktatás kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) szemmozgáskövetés segítségével vizsgálta az illusztrációk és a meseértés kapcsolatát. Kiderült, hogy a mesekönyv szövegéhez szorosan kapcsolódó illusztrációk jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez.
A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy sokkal több információt idéztek fel a gyerekek azokból a mesékből, amelyekben volt illusztráció, sőt a szövegében foglaltakat ábrázolta, mint az illusztráció nélküliek esetében. A szemmozgáskövetési adatok alapján elmondható, hogy a kicsik az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond a szövegben.
Az óvónőknek is szolgál némi újdonsággal a kutatás, mert mint kiderült, sokkal többre emlékeznek az óvodai csoportos meseolvasás során is, ha nemcsak hallgatják a szöveget, hanem látják is a képeket.