• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Fontosak a képek a mesekönyvekben

Lapszemle 2018.06.11 Forrás: magyaridok.hu
Fontosak a képek a mesekönyvekben

A csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a szöveg megértéséhez.

Az óvodások szövegértéséhez jelentősen hozzájárulnak a meséhez szorosan kapcsolódó illusztrációk – derült ki egy friss hazai kutatásból, amelyben szemmozgáskövetés segítségével azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére. A kutatásról szóló tanulmány a Journal of Experimental Child Psychology című nemzetközi folyóiratban jelent meg - írta a magyaridők.hu.

Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK kognitív fejlődés és oktatás kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) szemmozgáskövetés segítségével vizsgálta az illusztrációk és a meseértés kapcsolatát. Kiderült, hogy a mesekönyv szövegéhez szorosan kapcsolódó illusztrációk jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez.

A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy sokkal több informá­ciót idéztek fel a gyerekek azokból a mesékből, amelyekben volt illusztráció, sőt a szövegében foglaltakat ábrázolta, mint az illusztráció nélküliek esetében. A szemmozgáskövetési adatok alapján elmondható, hogy a kicsik az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond a szövegben.

Az óvónőknek is szolgál némi újdonsággal a kutatás, mert mint kiderült, sokkal többre emlékeznek az óvodai csoportos meseolvasás során is, ha nemcsak hallgatják a szöveget, hanem látják is a képeket.