Richter osztályvezető: "Nekünk üzleti érdekünk, hogy legyenek nagyon jó tanárok!.
Ha nincs elég természettudományos tanár, nem biztos, hogy legközelebb lesz az országban olyan tudáscentrum, amely egy járvány idején képes a szükséges gyógyszerek gyártására – hangzik el a figyelmeztetés a válaszonline.hu hármas interjújában. A lapban teret adtak már a kémia- és fizikaszakos pedagógusok elfogyása miatt szót emelő egyetemi és középiskolai szférának, ezúttal az ország egyik legnagyobb és legfontosabb gyógyszeripari vállalata, valamint a legfontosabb természettudományos oktatási akciókban részt vállaló alapítvány képviselői mondják el, miért van vészhelyzet az oktatásban. Az interjú résztvevői: dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margit, a Richter Gedeon Nyrt. támogatáspolitikáért és alapítványi tevékenységek koordinálásáért felelős vezetője, dr. Szántay Csaba, a Richter Szerkezetkutatási Osztályának vezetője és Holtzer Péter, a Szabó Szabolcs Alapítvány elnöke. A beszélgetés apropóján a Válasz Online ismerteti a legfrissebb összesítést a tanárjelöltek mai és a várható helyzetéről.
Idén több interjúban is foglalkozunk a természettudományos tanárképzés, különösen is a kémiatanár-utánpótlás helyzetével. Május eleji podcastunk nyomán szétfutott a sajtóban a hír: a 2022-es felvételi eljárásban kritikus szintre csökkent a fizika- és kémiaszakos tanárnak első helyen jelentkezettek száma. Azóta elkezdődött az új tanév, a friss adatokkal együtt immár látható a pontos kép.
A Szabó Szabolcs Alapítvány összesítése szerint osztatlan 10 féléves képzésben idén országosan 97 földrajz szakos, 95 biológia szakos, 33 fizika szakos és 31 kémia szakos tanárjelölt kezdte meg a tanulmányait.
Vagyis összesen 256-an tanulnak legalább egy természettudományos tanárszakon 2022 szeptemberétől. (Összevetésül: minden évben 6-700 földrajzos, biológiás, fizikás vagy kémiás szaktanár éri el a nyugdíjkorhatárt.) Ez az aggregált szám (256) négy év alatt lefeleződött, a hat évvel ezelőtti adatnak pedig körülbelül 40 százaléka. Fontos körülmény, hogy a tanárképzésre felvettek negyede-fele nem jut el a diplomázásig, a diplomát szerzőknek pedig legalább 20-25 százaléka nem kezd tanárként dolgozni, majd a pályakezdők bőven több, mint fele öt-tíz éven belül már nincs a pályán.
...
Pellioniszné Paróczai Margit: A Richternek nemcsak jó mérnökökre, vegyészekre van szüksége, hanem megfelelően képzett, középfokú végzettségű munkaerőre is. (Magyarországon nagyjából 8000 fő dolgozik a Richternél, a külföldi leányvállalatokkal és irodákkal együtt kb. 12 000 fő – a szerk.) Nem kaphatjuk meg őket máshonnan, csak az oktatásból. Az pedig csak úgy működik, ha vannak jó tanárok. Fontos: nem azt mondtam, hogy „ha az óra meg van tartva”! Az nem elég. Csak jó tanárok képesek átadni a tudást.
Szántay Csaba: Ha rendszerszinten és a Richterben mint 120 éves cégben gondolkozom, akkor ki kell jelentenem: nekünk üzleti érdekünk, hogy legyenek nagyon jó tanárok. Mert csak akkor élünk túl, csak akkor van még 100 évünk. Ha nincs elég és elég jó tanár, akkor nincs, aki felhozza a tehetségeket. Viszont úgy teljes a kép, ha bevallom: amikor már benne vagyunk egy-egy támogatási programban, amikor összehozunk egy rendezvényt a pedagógusoknak, akkor már más mozgat. Akkor elfelejtjük az üzleti érdeket. Az már misszió.
További részletek a cikkben.