• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Körültekintést igényel az idősek jogosítványának meghosszabbítása

Lapszemle 2024.10.18 Forrás: hirado.hu
Körültekintést igényel az idősek jogosítványának meghosszabbítása

Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban.

A magyarországi adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Az utóbbi adat felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát. Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője a hirado.hu-nak elmondta, hogy szerinte a magyar rendszer nem elég szigorú, és az idősebb vezetők alkalmasságát nem csak orvosi vizsgálatok alapján kellene felmérni.

Kapitány Tibor szerint jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, azonban ez sok esetben nem elégséges. „Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre” – magyarázta.

Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősek vezetési engedélyeinek meghosszabbítására. Van, ahol a 70 év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez. „Érdemes lenne megfontolni, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössük a jogosítvány megújítását” – mondta Kapitány Tibor. Az autósiskola vezetője szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk: „A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni.” Javaslatok a változtatásra - a teljes cikkben