Jó ideje ismert, hogy október végétől két magyar mentőhelikopter nem repülhet.
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. már most is az utolsó utáni pillanatban van, ugyanis hadra fogható helikoptert találni, közbeszerzési eljárást lebonyolítani, a jármű mentőfeladatokra való átalakítását végrehajtani, s a szükséges hatósági engedélyeket megszerezni mind-mind hónapokba telik. A légimentőknél már tavaly is készültek egy közbeszerzésre, 393 millió forintot szántak használt gépek vásárlására, mert jó ideje tudják: egy vonatkozó uniós direktíva értelmében idén október 28-tól egy hajtóműves helikopterrel nem lehet sűrűn lakott területek fölé repülni. Az unióban már korábban életbe lépett ez a szabály, hazánk azonban némi haladékot kapott - tért vissza a delmagyar.hu felvetetette témára a Népszabadság.
Az Országos Mentőszolgálatnál (úgy tudják, a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma ( Nefmi) hamarosan újabb közbeszerzési eljárást ír ki annak érdekében, hogy a légimentés folytonosságát biztosítani tudják, ezt a múlt héten a Hvg.hu-nak is megerősítették. Az ügyet ismerők hozzáteszik: mielőtt a Nefmi és az OMSZ áldását adja a légimentő kft. közbeszerzésére, alaposan ki is kell staffírozniuk a szervezetet, amellyel az utóbbi hónapokban az is előfordult, hogy a NAV inkasszálta a számláját.
Szakértők szerint elképzelhető, hogy a közbeszerzési eljárás kiírása lényegében már most is késő – s az szinte biztosra vehető, hogy az eljárást a választásokig már nem írják ki. Ha pedig így lesz, a beszerzés nyár előtt aligha indul el - írja a lap. Mentőhelikoptert közbeszerezni ráadásul nem is egyszerű, ugyanis elég körülményesen alkalmazhatók a normál közbeszerzési szabályok: a mentőknek tudniuk kell, mit szeretnének vásárolni. A jelenleg használt Eurocopterek üzemeltetési tapasztalatai jók, a gépek gyorsak, rugalmasak. Ám az osztrák üzemeltető céggel kötött öt gépre szóló szerződés 2016 elején lejár, vagyis a légimentőknél jelen pillanatban a teljes flotta megújítása jelenti a feladatot.