• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Miért nem lehet felhívni a rendelőt?

Lapszemle MA 06:52 Forrás: valaszonline.hu
Miért nem lehet felhívni a rendelőt?

A holland rendszerben a kórházi osztályok mindig beosztást készítenek, melyik nap melyik orvosuk fogja a háziorvosi telefonokat kezelni.

Ugyan évtizedek óta mást sem hallunk, mint azt, hogy meg kell erősíteni az alapellátást, ma ott tartunk, hogy az ellátásunkért felelős orvos ugyanúgy nem tudja felhívni a kórházat vagy a szakrendelőt, ahogy a betegek sem. Hogyan tudná elrendezni akkor a gyógyítását? Minden 10. praxis üres, a gyerekorvosi ellátás most omlik össze, a valaha 5-10 millió forintért vett körzeteket egy forintért sem tudják eladni. De hogyan lehetne ezt jól csinálni? Kovács Beáta Hollandiából hazatért háziorvos és Póta György, a sokáig a miniszter tanácsadó testületében aktív szerepet vállaló tapasztalt házi-gyermekorvos segítségével mutatja meg a Válaszonline. A műsor a Magyar Orvosi Kamarával partnerségben készült.

Részletek az adásból:

Kovács Beáta: Hollandiában csak azokat a betegeket kellett továbbküldenem, akiknek nem tudom megoldani a problémáját. Ha például kardiológiai panasza volt, és konzultációra volt szükségem, felhívtam a kórházat, és körülbelül 30 másodpercen belül kardiológussal beszéltem.

Harminc másodpercen belül?

Kovács Beáta: Nem túlzok. Ugyanígy az érsebésszel, idegsebésszel, bármelyik szakmával, mert a holland rendszerben a kórházi osztályok mindig beosztást készítenek, melyik nap melyik orvosuk fogja a háziorvosi telefonokat kezelni. A betegek gyógyításához időnként szükség van erre, és ez jobbá és olcsóbbá teszi az egészségügy működését. Közben a specialista visszakérdez, ezt vagy azt ellenőriztem-e. Tanulok belőle és közösen el tudjuk dönteni, mikor és hova kell küldeni a beteget, hogy a legoptimálisabb ellátást kapja meg.

Póta György: A magyar egészségügyben ilyen nincs. Buta, poroszos presztízsokokból ez nem működik. Az alapellátó le van nézve, ezt, gondolom, érzékeled.

Kovács Beáta: Határozottan. Nagyon jó szakmai kapcsolatom van egyes kollégákkal, de soha nem sikerült elérnem, hogy a kórházi kollégák mobil elérhetőségének listáját megkaphassuk. Az a válasz: nincs idejük arra, hogy a háziorvossal telefonálgassanak. Mintha ez nem volna fontos, pedig ugyanazért a betegért dolgozunk.

Póta György: Ez személyes és nem rendszerszintű kapcsolat. Azért tudok szinte mindenkit elérni, mert az volt a pozícióm, ami. Ha két olyan háziorvost hívott volna meg, akinek nincsenek ilyen jó személyes kapcsolatai, akkor azt mondanák: ők ugyanúgy három és fél órát ülnek a pityegő telefon végén, mint a beteg maga. Felhívja a központot, mondják, hogy kapcsolom, és ahogy nem kapcsolják a neki, úgy minket orvosokat sem kapcsolnak. Ahogy a beteg nem tud időpontot kérni, úgy mi sem tudunk.

Kovács Beáta: Hollandiában reggel nyolctól délután ötig dolgoznak a háziorvosok, és jelen van az asszisztens és az orvos is. A csipcsup ügyeket azonban az asszisztens intézi el.

Póta György: Hiába van rendeletbe betéve, hogy van négy óra rendelési, és négy óra rendelkezésre állási idő, a betegek túlnyomó része nem tudja elérni az orvosát. Csak papíron létezik az a rendszer, hogy a beteg, ha problémája van telefonon bármikor fordulhasson olyan emberhez, akiben megbízik és szakmailag megfelelő választ kap.

Póta doktor ott ült a tagozatban, a miniszter tanácsadó szervében, miért nem sikerült áttörést elérniük?

Póta György: Én miniszterrel soha nem találkoztam. Nem érdekli őket. Abba is hagytam a szakmapolitikát, mert nem az történik, hogy a kormány – nem volt jobb a korábbi sem –, és az egészségügy vezetői megkérdeznék a szakmát, hogyan csináljuk, majd ennek megteremtik a pénzügyi hátterét. Nem, ehelyett közölték így lesz: a szakmai vezetők pedig dolgozzák ki, hogyan tudják végrehajtani a fentről jövő feladatokat. Egy idő után már meg sem hallgattak, meg sem hívtak a fórumokra, amelyeken a pozícióm miatt részt kellett volna vennem.