A kórházak műszaki karbantartását éppen idén központosították, s szervezték ki a munkákat egy NER-kedvenc cégnek.
Hogy a pállott emberszag ne árassza el az egész osztályt, az ápolók az ágyaknál, lavórral kezdték „fürdetni” a betegeket: teakészítéshez használatos, literes vízforralókban melegítettek vizet, hogy legalább a legszükségesebb testrészeket áttöröljék – tudta meg a Válasz Online. Mindez nem Kalkuttában játszódott le harminc évvel ezelőtt, hanem az éppen világpolitikai nagyságát ünneplő Magyarországon, ezekben a hetekben: a tatabányai kórház pszichiátriáján ment el a meleg víz majd’ három hétre. A kórházak műszaki karbantartását éppen idén központosították, s szervezték ki a munkákat egy NER-kedvenc cégnek.
Noha az ápolók szép munkát végeztek és imáik is meghallgattattak (az érintett három hétben iszonyatosan elhanyagolt hajléktalan, akinél ez a módszer a halottnak a csók hatékonyságával működött volna csupán, szerencséjükre nem került az osztályra), voltak ápoltak, akik így is egyre dühösebbek lettek a meleg víz hiánya miatt. Az agresszívebb betegek fenyegetőzni is kezdtek – ők egy pszichiátriai osztályon amúgy is felülreprezentáltak, de tegyük a szívünkre a kezünket: ha hetekig csak hideg víz folyna a zuhanyból, amikor fürödni megyünk, ép pszichével is betelne azért a pohár. (Az osztályon 75 ágy van, az önmaguk ellátására kevésbé képesek a földszinten kapnak helyet, az első emeleten pedig azok, akik jobb állapotban vannak és képesek például egyedül tisztálkodni, lezuhanyozni – már ha van ehhez meleg víz.)
Pattanásig feszült helyzetről kaptunk tehát jelzést november 6-án. Neki is álltunk feltérképezni, hogyan állhat elő efféle helyzet tartósan 2024-ben a hivatalos szövegek szerint Európa, sőt, a világ által is irigyelt Magyarországon. Műszaki hiba persze bárhol adódhat, s egy megyei kórház problémája önmagában nem is lenne feltétlenül országos ügy. Hogy most mégis egyértelműen az: idén lépett életbe a nagy kormányzati reform, az újabb hatalmas központosítási akció. A kórházak immár nem maguk intézik, ha valami elromlik náluk.
Minthogy az egészségügy a Belügyminisztériumhoz tartozik, a tatabányai melegvízhiány problémával őket is kerestük. A belügy kérdésünket továbbította is az alá tartozó Országos Kórházi Főigazgatóságnak (OKFŐ), ahonnan három nap múltán a következő, rendkívül tartalmas válasz érkezett: „A kórházak rendelkeznek hozzáféréssel a KEF központi hibabejelentő felületéhez, melyen keresztül valamennyi hiba prioritással együtt bejelenthető. A műszaki üzemeltetési kérdések megválaszolásában sem az OKFŐ, sem a kórház nem illetékes, ezért kérjük, forduljon a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósághoz.”
Természetesen igyekeztek megtudni, milyen módszerrel rangsorolják a heti több ezer bejelentést, azaz hogyan döntik el a KEF-nél, mit kell azonnal megoldani, kérdéseinkre azonban cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Még úgy sem, hogy érdeklődésünk múlt héten egyértelműen eljutott a szervezethez – egy másik szereplőn keresztül.
Mert bizony, van itt még valaki – a javítási munkákat ugyanis nem a KEF állománya végzi, hanem egy NER-közeli cég, a B+N Referencia Zrt.
Ők tavaly nyertek 400 milliárdos (!) keretösszegű tendert, idéntől tehát a B+N felelős a kórházak műszaki karbantartásáért, a hibák kijavításáért az ország egész területén.
További részletek a valaszonline.hu-n.