Nem a betegnek kell keresgélnie a megfelelő ellátást, hanem a 1830-as számon egy szakember kínálja fel a beteg számára legjobb megoldást, ezt jelenti a betegközpontú ügyeleti rendszer.
Többé senkinek sem kell keresgélnie az ügyeleti hívószámot, központi elérhetőségen lehet október 1-jétől háziorvosi ügyeleti segítséget kérni Budapesten is. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója az Indexnek elmondta, mit kell tudnia mindenkinek.
Október 1-jétől Budapesten 0–24 órában elérhető lesz a 1830-as központi ügyeleti szám, tehát senkinek sem kell keresgélnie, hogy az adott kerületben mi az ügyeleti hívószám.
A beteg egy menürendszeren keresztül irányítószámmal tudja beazonosítani magát, így derül ki, melyik a hozzá legközelebb álló ügyeleti terület, ellátóhely. Amint ez megtörtént, a rendszer a kezelőhöz kapcsolja.
A hangot rögzítik, visszakereshető hívás alatt a mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát, és az adott helyzetre a legmegfelelőbb megoldást kínálja, ami lehet telefonos tanácsadás,ellátóhelyre irányítás, de ügyeletes orvost is küldhetnek a beteghez, vagy sürgős esetben mentőautót is riasztanak hozzá.
Azaz aA szakorvos akár receptet is fel tud írni, amelyet aztán feltölt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT), és a beteg a taj-szám alapján azt ki tudja váltani a gyógyszertárban.
Mint az OMSZ főigazgatója az Indexnek elmondta, mostanra már mintegy 400 orvos jelentkezett be a rendszerbe, és ez a szám napról napra nő. Ugyanakkor hozzátette, az ügyelet nem opcionális lehetőség a háziorvosok számára, hanem mindannyiuk kötelezettsége, amiről jogszabály rendelkezik. Ez az orvosi hivatás velejárója, a kórházi orvosoknak is van kötelező ügyeletük. Tehát mi minden háziorvosra számítunk, aki jogszabálykövető módon a betegeiért tenni akar és betartja az új ügyeleti rendszer kritériumait – jelentette ki Csató Gábor.
Keczéry Attila, a Magyar Orvosi Kamara titkára a Népszavának azt mondta, több kerület háziorvosa a mai napig nem kapott „behívót”, valamint szerződéstervezetet a mentőszolgálattól, vagyis, ha akarnának sem tudnának szerződni az orvosok, hiszen meg sem kereste őket az OMSZ.
Csató Gábor ezzel szemben azt mondta, a NEAK-rendszeren (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő) keresztül az összes háziorvosnak kiküldték a tájékoztató levelet, hogy hol és hogyan tudnak jelentkezni. Az elmúlt másfél-két évben folyamatosan egyeztettek a Magyar Orvosi Kamarával a szerződésekről, továbbá egész nyáron tájékoztatókat tartottak az új rendszerről és az átállásról, igyekeztek minden segítséget, valamint információt megadni.
A viták és a hírek mindig arról szólnak, hogy az orvosi kamara vezetői szerint mik a háziorvosok érdekei. De nem szabadna megfeledkezni a betegekről sem, mert az a legfontosabb, hogy hozzá tudjanak férni az ügyeleti ellátáshoz és olyan szakember várja őket, aki alapellátási feladatokat is el tud látni. Szeretném, ha mindezek is napirenden lennének – fogalmazott az OMSZ főigazgatója.
Csató Gábor, aki életszerűtlennek tartja, hogy valaki eldobja a praxisát, csak mert nem szeretne havi egy délután sem ügyelni. Tényleg azt gondolom, ez a havi egy-két ügyeleti alkalom Budapesten nem egy olyan földtől elrugaszkodott kérés a háziorvosoktól, ami miatt a kamarai vezetőkkel már másfél éve, néha már a betegek bizalmát veszélyeztetve vitatkoznunk kellene – jelentette ki az OMSZ főigazgatója.
További részletek a teljes a cikkben