Békésben a mentőgépkocsik átlagéletkora 8, az eset-rohamkocsiké 6 év.
- A szolgálatban lévő járművek ugyan öregek, de közlekedésbiztonságuk megfelelő. Kétségtelen azonban, hogy a fenntartási költségük magasabb az új autókénál — mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
A mentésben első- és másodvonalban szolgáló járművek átlagéletkora országosan magas, nem csoda, hogy nagy várakozás övezte az új mentőautók beszerzésére kiírt pályázatot. Ezt azonban a túlságosan drága ajánlatok miatt március elején eredménytelennek nyilvánították. A módosított pályázat kiírására nem kellett sokat várni, a mentőszervezet majd' negyven, európai szabványnak megfelelő esetkocsi beszerzését tervezi.
- Az új járművekből az ország minden megyéje részesülhet, az elosztás a járművek majdani érkezésekor dől el - mondta Győrfi Pál. Békés megyében 51 mentőautó van (42 mentőkocsi és 9 eset-rohamkocsi), ebből folyamatosan 41 (34 mentőkocsi és 7 eset-rohamkocsi) dolgozik. Az átlagos futásteljesítményük pedig 360 ezer, illetve 210 ezer kilométer. A törvény szerint a mentőjárművek tízévesen érik el a nyugdíjas kort, ám ezt a határt bizonyos feltételek mellett ki lehet tolni. A mentőautók nagy igénybevételnek vannak kitéve, többségük már néhány év alatt elhasználódik. Némelyik kocsi - bár korban megérett a cserére - állapota ezt még nem indokolja.
Erre példa a megyei mentőállomás legtöbbet futott járműve: a kilométerórája 998 ezer kilométert mutat, ám ugyanolyan megbízható, mint a fiatalabb járműtársai. Vele együtt összesen 9 tartalék járműve van a megyei mentőknek.
- Bár a tartalék gépkocsik az öregebb autók közül valók, és szükségből kerülnek az első vonalba, ám felszerelésben, műszakilag ugyanolyan kifogástalan állapotban tartjuk őket, mint a többi járművet — mondta az irányításukért is felelő Rusz Tivadar, a megyei mentőszolgálat műszaki vezetője. A gépkocsivezetőknek nincs állandó autójuk, mindig a beosztásuk határozza meg, hogy aznap melyik volánjához ülnek. A sofőröknek minden műszaki problémát jelenteni kell és rögzíteni a szemlekönyvben. Ilyenkor a tartalékokból kiváltják a járművet, s a hibásat a szervizbe irányítják.
- Békésben szerencsés helyzetben vagyunk, saját szerelőműhelyünk van. A hiba alapján ott döntik el, hogy azonnal elkezdik a javítást, vagy márkaszervizbe, esetleg speciális műhelybe küldik tovább -mondta Rusz Tivadar.