Ha kellett, házhoz ment az ügyelet; a modellprogram ideje alatt több mint 30 ezer beteget láttak el.
Egy évvel ezelőtt modellprogramként indította el Hajdú-Bihar megyében az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az egységes sürgősségi ügyeleti rendszerét, melynek alapvető célja az ellátásbeli különbségek kiküszöbölése. Lényege, hogy a beteg felhívja az ügyeleti központot, ahol egy szakképzett mentésirányító a kapott információk alapján dönti el, hogy az ügyeletre utalja a beteget, életveszély esetén a mentőket riasztja, vagy ha ezekre nincs szükség, akkor telefonon keresztül ad tanácsot - foglalta össze a haon.hu.
Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője a Napló kérdésére elmondta, az indulásnál leginkább a személyi állomány összeállítása volt a legnagyobb kihívás, amelynek megoldását jelentette a mentőtisztek és a kiterjesztett beavatkozási hatáskörű, úgynevezett APN-ápolók bevonása a rendszerbe. – Sok olyan szakember kapcsolódott be a munkába, akik számára személyes kihívást és nagy lehetőséget jelentett, hogy a korábbiaknál érdekesebb feladatkörben, talán nagyobb felelősséggel, újabb kompetenciákkal tudtak részt venni az ellátásban. Úgyhogy kezdettől fogva, gyakorlatilag zavartalanul tudjuk működtetni a rendszert – emelte ki.
Pápai György, az OMSZ orvos-igazgatója kiemelte: hatalmas munka és próbatétel volt számukra a 22 telephely infrastruktúrájának megfelelő kialakítása, amelyet sikeresen végrehajtottak. Az elmúlt egy év adatait rögzítve, megfelelően dokumentálva elmondható, hogy a rendszer bevált, kiválóan tud továbbra is működni. Egy év alatt több mint 30 ezer beteget láttak el, köztük körülbelül 25 ezret az ügyeleteken. Mintegy 1800 esetben történt telefonos tanácsadás, illetve az otthoni segítségnyújtás aránya is növekedett a korábbiakhoz képest. – A rendszer segítségével tehermentesíteni tudtuk a sürgősségi osztály működését is – tette hozzá.