Az időpont az utolsó pillanatig lemondható, de mások érdekében célszerű ezt minél hamarabb megtenni.
Egyfajta digitális egészségügyi tárcaként működik az EgészségAblak mobilalkalmazás, minden, az ellátásunkkal kapcsolatos dokumentum elérhető benne, ahogy a leletek vagy az e-receptek is. Az eBeutalóval pedig megnyílt a lehetőség arra, hogy az ehhez kötött vizsgálatokra – újabban már területi korlátozások nélkül – bármelyik szakrendelőbe tudjon időpontot foglalni az ember, kapacitás függvényében, akár másnapra. Molnár Karolina, a Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára az Indexnek beszélt az applikáció lakossági előnyeiről, majd arra is kitért, hogy milyen fejlesztések várhatók a jövőben.
(...) Ezt az újítást hogyan fogadták eddig az emberek?
A hírrel kapcsolatos kommenteket olvasva szinte kivétel nélkül dicsérték a módosítást. Vannak ugyan félremagyarázó hozzászólások is, nekik üzenjük: nem az van az előírásban, hogy az orvos dolgozzon még többet, a rendelő adjon több időpontot, hanem hogy tegye láthatóvá azokat, amit így a betegek maguk is lefoglalhatnak. Az emberek maguk döntenek, választanak; minden adott ahhoz, hogy egyszerűbbé tegyük az életüket.
Nem tartanak attól, hogy túlterhelheti a rendszert, ha valaki egyszerre több helyre is bejelentkezik ugyanarra a szakorvosi ellátásra?
Az EgészségAblakban ennek elkerülésére van egy biztonsági korlátozás. Egy tajszámmal egy szakorvosi rendelésre csak egyetlen érvényes foglalást lehet leadni, és azonos ellátásra új vagy későbbi, más intézménybe szóló időpontot csak akkor lehet foglalni, ha előbbi időpontját törölte a beteg. Nem titkolt célunk a várakozási idő csökkentése. A csatlakozók körének bővülésével ebben már érzékelünk is pozitív elmozdulást.
Háziorvosoktól tudjuk, hogy korábbi időpontra tudnak a betegeiknek a digitális rendszerben foglalni, mint a hagyományos telefonálós módon. Ennek az emberi tényező mellett az is a magyarázata, hogy a digitális rendszer felkínálja az időközben lemondott vagy felszabadult időpontokat is, így ezekre akkor már indítható foglalás.
Tavaly július óta lehet az EgészségAblakon keresztül időpontot foglalni, eddig mennyien intézték ezt az applikáción keresztül? A korábbi előjegyzési módok maradnak?
Egyre több mindent intézünk a digitális térben, nagy könnyebbséget jelent a lakosságnak, hogy munkaidőn kívül is egy kattintással be lehet jelentkezni vizsgálatra, ha van nyitott időpont, akkor akár másnapra, amit nem lehet elrontani. Eddig már több mint 210 ezer előjegyzést intéztek, és ez a szám dinamikusan nő. Továbbra is lehet időpontot foglalni személyesen, a szakrendelő telefonszámán keresztül, vagy a 1812-es Egészségvonalon, ahol a diszpécserek reggel 6 és este 10 között fogadják a hívásokat, és akár az EgészségAblak letöltésében, akár a digitális előjegyzésben is végigkalauzolják az embert.
A közeljövőben milyen funkcióval bővülhet az applikáció?
A felhasználók folyamatosan küldenek visszajelzést arról, hogy milyen további funkciókra lenne szükség. Lakossági igények szerint a várandós kiskönyv digitális verziójával bővült a rendszer, ezzel nemcsak a várandóssága nyomon követésére szolgáló információt találhatja meg a kismama az applikációban, hanem a következő esedékes vizsgálatokról és azok eredményeiről is tájékozódhat. Dolgozunk azon is, hogy az egészségügyi szűrővizsgálatokat hogyan emeljük be az applikációba, és van még tér a fejlesztésre.
További részletek a teljes cikkben