Bár az utasítást megkapták, forrást azonban a kiszabott feladathoz nem rendeltek, így azt vagy a szoftver-beszálltóknak vagy a rendelőintézeteknek kell vállalniuk.
Miközben Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a napokban többször is azt ígérte, hogy a következő hetekben, hónapokban jelentős mértékben fog bővülni a július 1-jével bevezetett időpontfoglalási rendszerben részt vevő intézmények száma, kiderült, hogy még számos hiányosság van, amelyek orvoslása legalább két-két és fél hónapot vesz igénybe - tudta meg a medicalonline.hu.
Az országos JIR-en belül az intézmények Járóbetegirányítást Támogató Rendszert (JTR) működtetnek, amelynek célja, hogy országosan, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Téren (EESZT) keresztül tudjanak időpontot foglalni a páciensek, háziorvosok, rendelők és kórházak a járóbeteg-ellátó helyekre.
A működés hátterét biztosító informatika rendszer úgy épül fel, hogy az EESZT időpont foglalási rendszeréhez csatlakozik a JTR szoftverrendszere – amelyet az uniós projekt során fejlesztettek ki –, és ehhez csatlakoznak a kórházi informatika (HIS) rendszerek. A JIR bevezetése előtt az előjegyzés a HIS-rendszerekben működött, ám a vezérlés most átkerült a JTR-be, itt keletkeztetik a sorszámot és ez végzi a betegirányítást, a HIS-rendszerek csupán lekérdezik a JTR-ből kapott sorszámot.
Áprilisban az EESZT fejlesztéséért és üzemeltetéséért felelős Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) Kft. utasítást küldött a HIS-rendszereket beszállítóként fejlesztő kis- és középvállalkozásoknak, felszólítva őket arra, hogy június 11-éig biztosítsák a medikai rendszerekben az időpontfoglaláshoz szükséges szolgáltatásokat. Mindez azt jelenti, hogy a már lefejlesztett, kész JTR előjegyzési rendszer helyett a HIS közvetlenül az EESZT-vel kommunikáljon. Az ESZFK utasítás és annak kísérő levele, valamint a Belügyminisztériumban tartott szóbeli „eligazítás” olyan feladatot szabott a medikai szállítóknak, ami feleslegessé teszi az éppen átadott, több mint 10 milliárd forintot felemésztő központi JTR fejlesztést.
Bár az utasítást megkapták, forrást azonban a kiszabott feladathoz nem rendeltek, így azt vagy a szoftver-beszálltó KKV-knak, vagy a rendelőintézeteknek kell vállalniuk – utóbbiaknak ráadásul először be kell szerezniük a betegtájékoztató monitorokat, sorszámosztó automatákat és egyéb eszközöket, hiszen az informatikai fejlesztést csak ezekhez igazítva lehet elindítani.
Az ágazati irányítás a kórházakban már bevezetett, de ezek szerint a feladat megvalósítására alkalmatlan JTR termék használata helyett most a HIS-szállítókat rövid határidős termékfejlesztésre, és annak ingyenes átadására kötelezné az ESZFK. Azaz a számos HIS-szállítónak egyenként kelleme lefejlesztenie ugyanazt az időpontfoglalási célt szolgáló kommunikációt, amelyet az OKFŐ megrendelésére a TRI több mint 2 év alatt, milliárdokért valósított meg - monta a lapnak Rásky László, az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) főtitkára. Továbbiak a cikkben