• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Az Orvostechnikai Szövetség módosító javaslata

Címoldal Forrás: Weborvos

Az érintett termékkörökben a mintegy 40%-ot kitevő közgyógyellátás esetén a támogatási keret 100%-ban fedezi az áfát is.

Dr. Kövér László úr,
az Országgyűlés elnöke részére
Helyben

Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az adózást érintő egyes törvények módosításáról szóló T/7028. számú törvényjavaslathoz az alábbi


módosító javaslatot terjesztem elő:

A törvénytervezet – a „15. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosítása" részben – a következő 55. §-sal egészül ki, a törvénytervezet további paragrafusainak számozása eggyel nő:

„55. § a) Az Áfa tv. 3. számú mellékletének I. része a következő 19. ponttal egészül ki:

(A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások)

19. a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény 33. §-ának (6) bekezdése szerinti támogatott gyógyászati segédeszközök közül a 98%-os támogatási mértékű gyógyászati segédeszközök.

b) Az Áfa tv. 3/A. számú mellékletének I. része a következő 5. ponttal egészül ki:

(A 82. § (3) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások)

5. a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény 33. §-ának (6) bekezdése szerinti támogatott gyógyászati segédeszközök, kivéve a 98%-os támogatási mértékű gyógyászati segédeszközöket."

INDOKOLÁS


A gyógyászati segédeszközök áfa-mértékének legkésőbb 2012. július 1-jével történő csökkentése nélkül az ez évi 43,3 milliárd forintos gyógyászati segédeszköz támogatási előirányzat nem tartható – hiszen az előző évi felhasználás (az idei 2%-os áfa-emeléssel korrigálva) 51,6 Mrd Ft volt –, vagy csak olyan mértékű támogatáscsökkentő intézkedésekkel, amelyek körülbelül nyolcszázezer szegény, zömében nyugdíjas, beteg ember számára drágítják meg elviselhetetlen mértékben a gyógyászati segédeszköz termékeket!

Tekintettel arra, hogy a társadalombiztosítási támogatás tartalmazza az általános forgalmi adót is, a 98%-os támogatású termékek áfájának 98%-át is e költségvetési forrás fedezi. Az érintett termékkörökben (pl. művégtagok, sztómaellátás eszközei) a mintegy 40%-ot kitevő közgyógyellátás esetén pedig a támogatási keret 100%-ban fedezi az áfát is. Mindezek miatt, a javaslat megvalósítása esetén az áfa-bevétel csökkenés lényegében elenyésző mértékű (az érintett termékkör támogatásának nagyságrendje 11 Mrd Ft/év, a 2% támogatással, nem közgyógyjogosultsággal kiszolgált termékmennyiség áfája kb. 6,8 Mrd Ft*0,02*0,22, azaz mintegy 30 millió forint). A 98%-os támogatású termékkörök javasolt 5%-os áfa-körbe kerülése esetén a támogatás reálértéke kb. 6,8 Mrd Ft*0,98*0,22, azaz mintegy 1,4 Mrd Ft-tal nő.

A 98%-nál kisebb támogatási mértékű gyógyászati segédeszközök tekintetében a módosító javaslat kedvezményes áfa-mértéket (jelenleg 18%-ot) javasol. E termékkör támogatási volumene kb. 40 Mrd Ft, melynek kb. 25%-a a közgyógyjogosultak 100%-os támogatással történő ellátásához szükséges betegtérítési díj fedezete. Ez utóbbi áfáját teljes körűen a támogatási forrás biztosítja. A 40 Mrd Ft-tal támogatott termékek általános forgalmi adójának átlagosan 80%-át biztosítja a támogatási forrás. Ezért a módosítás nyomán az áfa-bevétel kiesés kb. 30*0,2*0,09, azaz mintegy 540 millió forint. Ezzel szemben a módosítás nyomán a támogatási előirányzat reálértéke kb. 30*0,8*0,09, azaz mintegy 2,2 milliárd forinttal nő.

Összességében a javasolt két áfa-mérték módosítással éves szinten mintegy 3,6 Mrd Ft-tal nő a támogatás reálértéke. Ha a módosítás nyomán éves szinten a forgalmi adó csökkentés miatti bevétel kiesés mértékével csökkentjük az előirányzatot, akkor is 3.600-570=3.030 millió Ft reálérték változás várható éves szinten. Ennek ez évi hatása – július 1-jei életbe lépést feltételezve – 1,5-1,6 Mrd Ft, azaz ennyivel csökken a 2012. évi támogatási forrásigény, a két javasolt áfa-mérték változtatás nyomán, miközben a költségvetés áfa-bevétele nem változik!