• nátha
    • Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

      Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

    • Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

      Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

    • Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

      Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

  • melanóma
    • Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

      Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

    • Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

      Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

    • Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

      Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

  • egynapos sebészet
    • Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

      Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

    • Országszerte fejlesztik az egynapos sebészeti részlegeket

      Országszerte fejlesztik az egynapos sebészeti részlegeket

    • Egynapos sebészeti központ létesítése kezdődik Velencén

      Egynapos sebészeti központ létesítése kezdődik Velencén

Mentőhelyzet: mesterséges zavarkeltés?

Címoldal

A betegszállítás folyamatos az országban, ahogy Baranyában is, ezért semmi nem indokolja azt az állítólagos fennforgást ami most zajlik. A zavarkeltés csak arra jó , hogy a betegeket elbizonytalanítsa.
Az adott helyzet és a napi tapasztalatok alapján semmi nem indokolja azt a hisztériát, ami a január elsejétől hivatalosan is életbe lépett változás után kerekedett. A Baranyában működő szakkíséret nélküli betegszállítókat továbbra is minden orvos, egészségügyi intézmény megtalálja, folyamatosan hívják az autóinkat, mi pedig gond nélkül elvégezzük a megrendelt feladatokat- állította megkeresésünkre Dr. Bíró Ferenc, a tavaly augusztusban megalakult Országos Betegszállító Szolgálat (OBSZ) vezetője.
Kérdésünkre, ha minden rendben van, akkor vajon mi indokolhatja mégis ennek az ellenkezőjét, azaz a fennforgásról szóló híreket, Dr. Bíró Ferenc válasza szerint nagy valószínűséggel mesterséges zavarkeltés állhat a háttérben.
A Szolgálat vezetője úgy látja, hogy az OMSZ az általa leadott tervezési feladataival egyszerűen megvezette a minisztériumot.
Gyanúnk szerint ugyanis az Országos Mentőszolgálat továbbra is azt a látszatot kívánja kelteni, hogy ők olcsóbban képesek elvégezni a betegszállításhoz kapcsolódó feladatokat. Hiába történt meg papíron, írott jogszabály formájában is a sürgősségi és a betegszállítás szétválasztás, az OBSZ úgy véli , hogy a Mentőszolgálat továbbra is ragaszkodik a sürgősségi mentésen kívül – azért, hogy a leépítést elkerülje- a szakszemélyzet nélküli szállítások elvégezéséhez is. E mögött pedig természetesen a pénz, illetve a támogatási finanszírozás áll.
Bíró szerint mindez abból adódhat, hogy valójában nem történt meg az a kívánatos leépítés az OMSZ-nál, amire valójában szükség lett volna ahhoz, hogy a minisztérium által megreformált szisztéma a szervezet hatékonysági mutatóinak javulásához vezessen.
Miután az OMSZ gyakorlatilag az elmúlt évben az adminisztrációs állomány csökkentésén kívül megtartotta kapacitását, hiszen a 870 autója közül 170-et le kellett volna építenie, ezért most a további működtetési költségek biztosításáért, illetve likviditásának csökkentéséért küzd. Védve ezzel a saját szervezetét. Ami egyébként érthető, viszont alkalmas arra, hogy a mostanihoz hasonló helyzeteket teremtsen.
A fenti sejtéseinket egyébként igazolja – állítja a magán betegszállítók első embere - amíg az elmúlt hónapokban jelentősen lecsökkent a kapacitásunk, addig a január másodikán – a törvény hatályba lépésekor – egyetlen nap alatt 27 százalékkal nőtt az OBSZ forgalma
Ez egyrészt jól mutatja, hogy az országos szolgálat nem állt le még a közelmúltban sem a betegszállítással, másrészt példázza: a megrendelőink – az állításokkal ellentétben - megtalálnak bennünket.
Ha most viszont ránk zúdul a valós szállítási kapacitás, amit eddig az OMSZ magánál tartott, akkor könnyen megeshet, hogy nem lesz elég autónk. A rendszerünket ugyanis azon adatok alapján építettük fel, amely jelentést a minisztériumnak az országos szolgálat elküldött.
Dr. Bíró Ferenc azonban hangsúlyozta, meg kellene végre érteni: mi nem az Országos Mentőszolgálat ellen harcolunk. Azt szeretnénk elérni, hogy a két szervezet az OBSZ és az OMSZ egymás munkáját nem gátolva, a betegek érdekeit szem előtt tartva végezné(végezhetné) a munkáját. Ez a mostani hisztériakeltés ugyanis semmi másra, csakis a betegek elbizonytalanítására jó.
Eddig sem volt, most sincs semmi problémánk azzal a betegszállító kft-ével, amellyel már egy éve érvényes szerződésünk van- állította érdeklődésünkre Hauk Csaba szállítási osztályvezető, a PTE betegszállítását koordináló szakember.
Ezért aztán a szakszemélyzet nélküli ülő betegszállítás épp úgy folyamatosan minden fennakadás nélkül zajlik, mint a klinikák között történő szállítások.
Ezzel a problémával kapcsolatban úgyszintén nem panaszkodtak a megkérdezett intézmények osztályvezetői, kórházi, klinikai vezetői sem. Minden fekvőbeteg intézménynek ugyanis már van az OBSZ valamelyik betegszállítójával érvényes megállapodása. Viszont a Baranyában működő valamennyi magán betegszállító tapasztalja az egyik napról a másikra történt kiugró kapacitás növekedést, amiről a fentiekben az OBSZ vezetője is beszélt.
Baranya megyében egyébként öt betegszállító működik: a szajki telephelyű Mentőangyal Kft. a Szigetvár EÜ Kft. kettő-kettő autóval, a pécsi telephelyű S.O.S Betegszállító Kft egy járművel, PTE betegszállítója – amely sürgősségi mentést is végez – három kocsival, a pécsváradi SAN-AT Kft. pedig 12 mentővel végzi a betegszállítást. A felsorolt szállítók mindegyike rendelkezik tartalék járművekkel is.
OBSZ szerint meszerséges zavarkeltés állhat a háttérben, melynek főszereplője megint a pénz.