• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

Milyen hatással lehet a krónikus fájdalom az alvásunkra?

Címoldal 2023.11.09 Forrás: (X)
Milyen hatással lehet a krónikus fájdalom az alvásunkra?

A fájdalom megfoszt a pihentető alvástól és fáradékonyabbá tesz, a fáradtság pedig fokozza a fájdalom érzetét.

Az alvás és a fájdalom az emberi test két alapvető fiziológiai folyamata: az alvás nélkülözhetetlen az egészségünk megőrzése és a testi-lelki regeneráció szempontjából, míg a fájdalom a testünk védekező mechanizmusaként működik. Azonban az alvászavarok és a krónikus fájdalom gyakran kéz a kézben járnak, és az egyik a másikat súlyosbíthatja.

Legyen szó fájó hátról, ízületi gyulladásról vagy fejfájásról, a krónikus fájdalom az alvással kapcsolatban egy ördögi kört hozhat létre: a fájdalom megfoszt a pihentető alvástól és fáradékonyabbá tesz, a fáradtság pedig fokozza a fájdalom érzetét. Egyeseknél a krónikus fájdalom nemcsak az elalvást nehezíti meg, de magát az alvást is megszakítja. Már egyszerűen az, hogy az ágyban a másik oldalunkra fordulunk, is kiválthat hátfájást vagy az ízületi gyulladásos térd okozta fájdalmat, amitől felébredünk, és az alvás szakadozottá válik.

Hogyan hathat a krónikus fájdalom az alvásra?

A fájdalom, különösen a krónikus fájdalom, fizikailag kényelmetlenné teszi az alvást. Az érintett személy nehezen talál kényelmes testhelyzetet, vagy folyamatosan felébred, ami rontja az alvás minőségét” - mondja dr. Terray-Horváth Attila, a SomnoCenter Alvászavar Központ neurológus-szomnológus szakorvosa.

A fájdalom miatt sokan szenvednek inszomniában. Este nehezen tudnak elaludni, az éjszaka folyamán pedig megébrednek a fájdalom miatt, és nehéz visszaaludni, így az alvás időtartama rövidül. A krónikus fájdalom krónikus feszültséggel jár, hosszú távon szorongást és stresszt is okozhat. A stressz és szorongás pedig szintén hozzájárulhatnak alvászavarok kialakulásához.”

Hogyan hathatnak az alvászavarok a krónikus fájdalomra?

Az alvászavarok okozta fáradtság miatt alacsonyabb lehet a fájdalomküszöb, ami azt jelenti, hogy az ember érzékenyebben reagál a fájdalomra. Ez fokozhatja a krónikus fájdalom súlyosságát” - folytatja dr. Terray-Horváth Attila. „Az elégtelen alvás gyulladásos folyamatokat okozhat a szervezetben, amelyek fokozzák a fájdalmat. A krónikus gyulladás pedig hozzájárulhat a krónikus fájdalom fennállásához.”

Az alvászavarok pszichológiai hatásokat is kiválthatnak, például hangulatváltozást és depressziót. A pszichés állapot romlása további stresszt generálhat, amely szintén hozzájárulhat a fájdalom fokozódásához.

Tanácsok a jó alvásért, ha krónikus fájdalommal küzdünk

Minden esetben be kell tartani az alváshigiénia alapvetéseit:

• Próbáljunk minden nap azonos időben lefeküdni és felkelni, beleértve a hétvégéket is.

• Biztosítsunk csendes, sötét és hűvös hálószobát. Használjunk kényelmes matracot és párnákat.

• Legalább egy órával lefekvés előtt kerüljük az okostelefonok, számítógépek és televíziók használatát.

• Kerüljük a nehéz ételek és italok fogyasztását este. Különösen kerülendő a koffeintartalmú italok és nehéz, zsíros ételek fogyasztása.

• Rendszeresen mozogjunk, de ne közvetlenül lefekvés előtt.

• Kerüljük az alkoholfogyasztást és a dohányzást, különösen este.

Ha ezekkel nem kezelhető az állapot, alvásvizsgálatot kell elvégezni, ami azonosíthat primer alvásbetegséget, amely megfelelő terápia mellett jól kezelhető. Amennyiben krónikus inszomnia mellett krónikus fájdalommal járó betegség áll fenn, mindkettő kezelése fontos. Az alvászavar kiváltó okai között fájdalom tünetre fontos figyelni, és ha az kiváltó faktor, elsődlegesen azt kell kezelni.