• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

Szív- és érrendszeri problémák felismerése időben

Címoldal 2024.01.15 Forrás: (X)
Szív- és érrendszeri problémák felismerése időben

Enyhe testmozgás után is jelentkező nehézlégzés, szédülés, állandó kimerültség – ne söpörjük félre ezeket a tüneteket, hiszen korai, figyelmeztető jelek is lehetnek.

Enyhe testmozgás után is jelentkező nehézlégzés, szédülés, állandó kimerültség – ne söpörjük félre ezeket a tüneteket, hiszen szív- és érrendszeri megbetegedések korai, figyelmeztető jelei is lehetnek.

Szorít, nyom, fáj

A szív- és érrendszeri megbetegedéseknek különböző típusai vannak, ezek első jelei a betegségtől függően változhatnak. Van azonban néhány általános tünet, amelyekre nagyon fontos odafigyelnünk, hiszen komolyabb problémát is jelezhetnek. Ezek a tünetek természetesen más egészségügyi állapotokra is utalhatnak, ezért minden esetben orvosi kiértékelésükre van szükség.

Az állóhelyzetben vagy enyhe testmozgás során jelentkező légszomj esetén mindenképp kérjünk orvosi kivizsgálást. Az állandó fáradtság, gyengeség érzése is utalhat komolyabb problémákra, ha tartósan fennáll, ne legyintsünk rá, forduljunk orvoshoz. A nem megfelelő vérkeringés okozhat szédülést, súlyosabb esetben akár ájulást is, figyeljünk rá, ha hosszabb ideje jelentkező tünetről van szó. Szintén forduljunk orvoshoz, ha szívverésünk ritmusának változásait érzékeljük, a szabálytalan vagy túl gyors szívverés alapos kivizsgálást igényel.

Azonnal hívjunk azonban mentőt, ha erős szorító, nyomó mellkasi fájdalmat érzékelünk, akár rövidebb, akár hosszabb időre, különösen akkor, ha a fájdalom az alsó állkapocsba, nyakba, vállba, esetleg a gyomorba sugárzik, ha nehézlégzést tapasztalunk, és ha eszméletvesztés közeli állapotba kerülünk. Ne hagyjuk figyelmen kívül tüneteinket, az időben megkezdett kezelés jelentősége kritikus lehet a szívroham utáni túlélés és a szív- és érrendszeri károsodások minimalizálása szempontjából.

Egészséges étrend, fogyás, stresszkezelés

Természetesen életmódunkkal mi magunk is tehetünk azért, hogy csökkentsük a kialakuló szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Egyik legfontosabb, amit megtehetünk egészségünkért, hogy kiegyensúlyozott étrendre térünk át. Fogyasszunk minél több zöldséget, gyümölcsöt, teljes értékű gabonát, sovány fehérjéket és egészséges zsírokat, kerüljük a túlzott só, cukor és telített zsírok bevitelét. Figyeljünk oda testsúlyunkra, tartsuk normál súlyunkat, vagy fogyjunk le, ha szükséges, hiszen az elhízás jelentősen növelheti a súlyos szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Mozogjunk rendszeresen, a heti legalább 150 perc mérsékelt intenzitású testmozgás, például séta vagy kerékpározás javíthatja szívünk és érrendszerünk állapotát. Mivel a dohányzás jelentősen növeli a szívbetegségek, a stroke és más érrendszeri problémák kockázatát, keressünk segítséget a leszokáshoz és kerüljük a passzív dohányzást is. Ha alkoholt fogyasztunk, tegyük azt mérsékelten.

A hosszan tartó stressz szintén negatív hatással lehet szív- és érrendszeri egészségünkre, ezért egyrészt tanuljunk hatékony stresszkezelési módszereket, mint például a relaxáció, meditáció vagy mélylégzés, másrészt tegyünk meg mindent a bennünket érő stressz minimalizálása érdekében. Ha úgy érezzük, munkánk a fő okozója a bennünket érő túlzott stressznek, egészségünk hosszú távú védelme érdekében fontoljuk meg akár a munkahelyváltást is, tájékozódjunk folyamatosan a lakóhelyünk környékén, például Kazincbarcikán elérhető állásokat illetően.

 Rendszeres ellenőrzések és szűrések

Életmódunkkal jelentősen hozzájárulhatunk testi egészségünkhöz, de fontos, hogy járjunk rendszeresen orvosi vizsgálatokra. Vegyünk részt rendszeres szűréseken, például vérnyomás-ellenőrzésen vagy koleszterinszűrésen és konzultáljunk orvosunkkal, hogy személyre szabott tanácsokat és kezelési tervet kapjunk.