• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Te és a természettudományok - mesés történeteket vár a Richter

Címoldal 2021.08.24 Forrás: (X)
Te és a természettudományok - mesés történeteket vár a Richter

Természettudományos mesék és történetek írására buzdít a Richter Gedeon és a Szabó Szabolcs Alapítvány.

A 6-18 éves korosztálynak hirdet természettudományos elemeket tartalmazó mese- és novellaírópályázatot A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) és a Richter Gedeon Nyrt. A „TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek” elnevezésű újító kezdeményezés célja a fiatalok érdeklődésének felkeltése az olyan iskolai „mumusnak” számító tárgyak iránt, amilyen a kémia, a fizika vagy a biológia.

Három, korosztályos alapon kialakított kategóriában is értékes nyereményekkel díjazza a zsűri a legjobbakat a Magyarország első természettudományos mese- és novellaírópályázatára beadott munkák közül. A rendhagyó kezdeményezés célja a természettudományok iránti érdeklődés felkeltése, erősítése oly módon, hogy a tanulók írói erényeiket is megcsillogtathassák.

„Egy történet sokkal jobban megmarad, mint egy képlet” – indokolja Rakota Edina kémia szakos középiskolai tanár, miért lehet ténylegesen hatásos ez a merőben újszerűnek számító megközelítés. A pedagógus saját tanári gyakorlatában is többször ért el látványos eredményeket a tudományos tények és a történetmesélés eszközeinek megfelelő elegyítésével. Hasonló véleményen van ifj. Szántay Csaba, a Richter Gedeon kutatóprofesszora, a pályázat zsűrijének tagja, aki úgy véli: „A természettudományok tanulása és művelése nemcsak ismeretszerzésről szól, hanem egy gondolkodásmódról, mi több, a világhoz való hozzáállásról. Ebben a tekintetben a mese ezer szálon kötődik a természettudományokhoz.”

Abban, hogy a gyerekek, fiatalok megszeressék az iskolában sokak szemében „mumusnak” számító kémiát, fizikát, biológiát, földrajzot, vagy a természet, illetve környezetismeretet, elévülhetetlen a szerepe a felnőtteknek. Holtzer Péter, az Sz2A elnöke úgy véli: a gyerekek attól kedvelhetik meg a természettudományokat, ha otthon látják a szülői példát, vagy látnak egy kitűnő tanárt. A tanárokat és a szülőket is arra buzdítják: támogassák és segítsék a gyerekeket abban, hogy megírják és be is adják pályaműveiket a www.tettmesepalyazat.hu oldalon, legkésőbb a 2021. október 13-án lejáró határidőig.

A pályázat abból a szempontból is sajátságos, hogy nem csupán a kategóriák nyertesei számíthatnak elismerésre: „a pályázók műveiből válogatott gyűjtemény készül majd, amellyel a jövő diákjait, kutatóit, természettudósait és nem utolsó sorban tanárait is szeretnénk inspirálni” – közölte dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margit, a Richter Gedeon támogatáspolitikáért és alapítványi tevékenységek koordinálásáért felelős vezetője.

A Döbrentey Ildikó meseíró és Levente Péter színművész fővédnökségével létrejött mesepályázat szervezői azt remélik, a kezdeményezéssel erőteljesebb általános figyelmet és némi pluszlendületet kaphat a hazai természettudományos képzés. Ez – a hazai közoktatásban betöltött szerepén túl – a magyarországi kutatási, fejlesztési és innovációs terület középtávú szakemberutánpótlásában is meghatározó jelentőségű.

Pályázati felhívás itt