• nátha
    • Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

      Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

    • Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

      Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

    • Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

      Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

  • melanóma
    • Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

      Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

    • Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

      Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

    • Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

      Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészetet adtak át Karácsony Gergelyék

      Egynapos sebészetet adtak át Karácsony Gergelyék

    • Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

      Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

    • Országszerte fejlesztik az egynapos sebészeti részlegeket

      Országszerte fejlesztik az egynapos sebészeti részlegeket

A derékfájástól aludni sem tud? Van segítség

Egészségmagazin 2022.05.21 Forrás: Fájdalomközpont
A derékfájástól aludni sem tud? Van segítség

A nem megfelelő minőségű matrac és párna, illetve a helytelen alvási testhelyzetek fokozhatják a derékfájdalmat.

A derékfájás nem csak a mozgást, az ülést, a napközbeni tevékenységeket képes megnehezíteni, de akár az alvást is meggátolhatja. Sőt, egyes esetekben éjszaka erőteljesebben jelentkezik a kínzó fájdalom, amit tovább fokozhat a rossz alvási helyzet, pozíció. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a megoldási lehetőségekre hívta fel a figyelmet. 

Cél: a gerinc természetesen görbületének biztosítása 

- A nem megfelelő minőségű matrac és párna, illetve a helytelen alvási testhelyzetek azért fokozhatják a derékfájdalmat, mert szükségtelen nyomást terhelhetnek a nyakra, a csípőre, a hátra. A legfontosabb cél, hogy próbáljuk fenntartani a gerinc természetes görbületét. Biztosítani kell a testrészek megfelelő szögben való illeszkedését és a hát megtámasztását, amire az egyik legmegfelelőbb póz a háton alvás. Ez azonban nem mindenki számára kényelmes és például a horkolást is elősegítheti - ismerteti Páll doktor.  

Mit jelenthet a „derék-kímélő” fekvőhelyzet? 

Háton alvás térd támasszal

Ez a legegészségesebb pozíció a hát szempontjából, mivel egyenletesen oszlik el a súly a test felszínén, egyik testrészt sem érinti nagyobb nyomás. Ha egy megfelelő (nem túl magas, esetleg anatómiai) párnával megtámasztjuk a nyakunkat és a fejünket, és a térdünk alá is helyezünk egy kis párnát, fenntarthatjuk a gerinc természetes görbületét. 

Háton alvás megemelt támlával

A kifejezetten magasan megtámasztott háton alvás előnyös lehet a csigolyacsuszamlás miatt derékfájdalommal élő pácienseknek. Érdemes átgondolni egy emelhető háttámlájú ágy beszerzését. 

Oldalt alvás térdek közti kitámasztással

Sokan szeretnek az oldalukon aludni, de így könnyen kikerülhet a gerinc az ideális pozícióból, nagyobb teher hárulhat a derékra. Egy kis korrekcióval ez azonban kiküszöbölhető: ha egy vékony párnát helyezünk a térdeink közé, az megemeli a csípőt és a lábszárak felső részét, visszaállítja a helyes tartást. 

Magzatpozíció

Porckorongsérv esetén sokaknak az összegömbölyödő magzatpozíció a legkényelmesebb, hiszen az oldalfekvésben felhúzott térdek csökkentik a gerinc hajlását és segítenek az ízületek nyitásában. 

Hason fekvés támasszal a has alatt

A hason fekvés általában nem tesz jót a gerincnek, de ha valaki csak így tud aludni, érdemes egy vékony párnát tennie a hasa alá, ami megemeli a csípőt. Az is megterhelheti a nyakat, a vállat, a hátat, ha oldalt fordítjuk a fejünket hason fekve. Ezt elkerülendő, próbáljunk arccal lefelé feküdni. Ehhez tegyünk egy keményebb párnát vagy összecsavart törölközőt a homlokunk alá, így levegőt is kapunk. 

Van, amikor csak az orvos segíthet  

- Ha a derékfájás nem múlik, esetleg súlyosbodik, nem tud tőle aludni a páciens, vagy zsibbadást érzékel a lábában, mindenképpen fontos az orvosi diagnózis felállítása – mondja dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - A fájdalom leggyorsabban helyi célzott injekcióval csökkenthető, amelynek szteroid tartalma enyhíti a gyulladást. Akár ez a gyors segítség is lehet az első lépés az olyan természetes fájdalomcsillapító módszerek felé, amelyek a szervezet öngyógyító folyamatainak felhasználásával fejtik ki a hatásukat. Ilyen lehet az orvosi kollagén terápia, amellyel elérhető a gyulladás csökkentése. Sőt a gyors fájdalomcsillapítás mellett a szöveti képleteket is meg lehet erősíteni, ami hosszú távú fájdalomcsökkenést eredményez. Különösen fontos ilyenkor a törzs tartóizmainak, a hát- és a hasizomnak az erősítése – ebben hatalmas segítséget jelent a szakorvosi diagnózisra épülő, gyógytornász által felépített mozgásprogram.

Legolvasottabb cikkeink