• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

    • A betegségről a melanoma világnapján

      A betegségről a melanoma világnapján

    • Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

      Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

  • egynapos sebészet
    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

    • Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

      Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

A szívritmus hetén a kivizsgálás fontosságáról

Egészségmagazin 2019.06.03 Forrás: Weborvos
A szívritmus hetén a kivizsgálás fontosságáról

A különböző szívritmus-zavarokba évente több, mint 100.000 ember hal bele, ami kiemelkedő szám.

Mind éreztük már úgy, mintha „megállt volna bennünk az ütő”.  Vagy mintha kihagyott volna egy ütemet a szívünk. Esetleg olyan gyorsan vert mikor izgultunk, hogy „majd kiugrott”. Meglepő lehet, de ezek nem csupán szólások, tényleg verhet lassabban vagy gyorsabban szívünk, kimaradhat dobbanás,- ezekre érdemes odafigyelni és időben kivizsgáltatni. A június első hetében tartott szívritmus hét segít felhívni a figyelmet e létfontosságú szervünk egészségének megőrzésére.

Mit jelent ha kimarad a szívdobbanás?

Szívünk percenkénti 60-80 összehúzódással pumpálja az oxigénben gazdag vért testünk minden pontjába. A szívdobbanás jellegzetes hangját a szívbillentyűk nyitása és zárása okozza Ehhez az egyenletes „dobogásszerű” hanghoz már az anyaméhben hozzászokunk. Mi történik azonban, amikor egyenletesség helyett egyszer- kétszer kimarad egy dobbanás?

Ez egy önmagában még veszélyt nem jelentő funkciózavar, ami egy úgynevezett pótütéssel áll összefüggésben, azaz az szívösszehúzódások sorában keletkezik egy „plusz” összehúzódás, amit egy hosszabb szünet követ. Ez a jelenség jár azzal az érzéssel, mintha „kihagyna” a szívünk egy ütemet. A kimaradó dobbanások, a szédülés és gyengeség mellett a bradycardia,  vagyis lassú szívverés tünetei. Ezek a tünetek kevésbé jellegzetesek, ezért nem árt az óvatosság és alkalmanként akár tünetmentesen is kardiológiai vizsgálaton részt venni.2

Mit jelent ha gyorsabban ver a szívünk?

Sportolás vagy izgalom esetén természetes, ha megnő vérnyomásunk és gyorsabban ver a szívünk. Ha percenként 100-nál többször dobban meg, akkor már szapora szívverésről beszélünk. Ha azonban nem sportolástól vagy egy nagyobb izgalomtól dobog sebesebben szívünk, akkor tahycardiára, vagyis felgyorsult szívverésre  gyanakodhatunk. Fontos tudnunk, hogy a szív mely részét érinti a jelenség (pitvarait vagy kamráit), mert a tahycardiának számos fajtája létezik. Gyakori például a szupraventrikuláris tachycardia, amely több, a kamrák felett eredő szívritmuszavar típust foglal magába. Ennél a jelenségnél akár 160-200 percenkénti dobbanás is lehetséges bizonytalan ideig, néhány perctől akár órákig is tarthat.

Mindkét jelenség tapasztalásakor érdemes orvoshoz fordulni, és kivizsgáltatni a ritmuszavart. Egy alapos kivizsgálás során olyan problémák derülhetnek ki, amelyek szakszerű kezelésével sokat tehetünk szívünk hosszan tartó egészségéért.

Amennyiben  a kardiológiai vizsgálat során kiderült, hogy a megelőzésre már nincs lehetőség, a kezelésre széles skála áll rendelkezésünkre; a gyógyszeres kezelésektől a szívbe beültetett úgynevezett pacemakeren keresztül egészen a szívsebészetig.

A különböző szívritmus-zavarokba évente több, mint 100.000 ember hal bele, ami kiemelkedő szám. Több, mint ahányan mellrákba, tüdőrákba és AIDS fertőzésbe összesen. Szívünk egészségéért friss zöldségekben, gyümölcsökben és gabonafélékben gazdag táplálkozással és rendszeres testmozgással tehetünk a legtöbbet.  Ha van lehetőségünk, járjunk el sportolni, de naponta fél óra séta, esetleg egy- két emelet magasság eléréséhez lift helyett a lépcső választása is sokat segíthet.

Legolvasottabb cikkeink