• nátha
    • A vírus, amit a kisgyerekes szülőknek fontos ismerniük

      A vírus, amit a kisgyerekes szülőknek fontos ismerniük

    • Nátha, megfázás: mikor forduljunk orvoshoz?

      Nátha, megfázás: mikor forduljunk orvoshoz?

    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

Hosszútávon hízáshoz vezetnek a rapid diéták

Egészségmagazin 2019.01.04 Forrás: Semmelweis Egyetem
Hosszútávon hízáshoz vezetnek a rapid diéták

A drasztikus energiamegvonásra válaszul a szervezett 7-10 nap alatt beáll tartalékoló üzemmódba.

Önmagukat taszítják jojo-effektusba, akik egyik napról a másikra akarnak megszabadulni az ünnepek alatt felszedett plusz kilóktól – hívta fel a figyelmet Dr. Lichthammer Adrienn dietetikus. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék főiskolai docense az egyetem honlapján kiemelte, a drasztikus energiamegvonásra válaszul a szervezett 7-10 nap alatt beáll tartalékoló üzemmódba, így a túl alacsony energiatartalmú étrendek a visszájára sülhetnek el. Tartós súlycsökkenést csak kiegyensúlyozott táplálkozást követve, az arányok és a mennyiségek finomhangolásával, és rendszeres testmozgással érhetünk el.

A főiskolai docens szerint az ünnepek alatt általában megengedőbbek vagyunk étkezés terén, aminek következtében két hét alatt könnyen felkúszhat ránk akár 5-6 kg is. Súlyfeleslegre azonban szinte észrevétlenül is szert lehet tenni, hiszen évente egy kilónak még nem tulajdonítunk nagy jelentőséget, ám ha ez tendenciává válik, akkor öt-tíz év alatt szépen fokozatosan bele lehet csúszni a túlsúlyos vagy elhízott kategóriába – fogalmaz Lichthammer Adrienn, majd rögtön figyelmeztet; újévi fogadalom ide vagy oda, óvakodjunk az interneten terjedő rapid diétáktól. A villámdiéták nagyon szigorúan vonják meg a kalóriát a fogyni vágyóktól, drasztikusan alacsonyan tartják az energiabevitel, melynek hatására nagyon gyorsan lecsökken az alapanyagcsere (az az energiamennyiség, amely az alap életfolyamatok fenntartásához szükséges, ha az egyén teljes fizikai és szellemi nyugalmi állapotban van), és a szervezet átáll spórolásra, így amint visszatérünk a normál étkezési rutinunkhoz, azonnal visszahízzuk, amit előtte kínkeserves koplalással leadtunk. A köznyelvben jojo-effektusnak nevezett folyamat ördögi körré válhat, ami hosszútávon megnehezíti a tartós fogyást, ráadásul a villámdiéták jórészt nem a zsírtól szabadítják meg az embert, az első néhány kiló mínuszt a víz távozásának köszönhetjük.

Mielőtt fogyókúrába kezdenénk, fontos tudni, hogy az egészséges fogyás mértéke fél-egy kg/hét, a tartós életmódváltás egyik alappillére pedig a napi ötszöri étkezés – ismerteti a főiskolai docens. A többszöri étkezés egyenletesebb vércukorszintet, kisebb éhség/jóllakottság hullámzást biztosít; és valószínűsíthető, hogy az egyenletes ellátottság hatására hosszútávon kevésbé áll be tartalékolásra a szervezet, vagy bátrabban nyúl a raktárakhoz. Hozzáteszi, mint sok minden más, úgy a fogyókúra is fejben dől el. Az első lépés az elhatározás, ezt követően pedig végig kell gondolni, hogy milyen ételeket szeretünk, és mit tudunk vagy akarunk változtatni a napi rutinunkon a hatékony és tartós súlycsökkentés érdekében.

A diéta során elsősorban azokat az ételeket helyezzük előtérbe, amelyeknek kevés az energiatartalma, de nagyon fontos, hogy változatosan táplálkozzunk, zöldségekből, gyümölcsökből, állati eredetű fehérjékből és gabonafélékből összeállítva a napi étkezésünket. Napi étkezésünk megtervezéséhez nagy segítséget nyújthat a Magyar Tudományos Akadémia ajánlásával 2015-ben készült OKOSTÁNYÉR®.

Lichthammer Adrienn arra is figyelmeztet, hogy testmozgás nélkül nem érhetünk el tartós eredményt. Nem kell versenysportolóvá válnunk, de találjuk meg azt a mozgásformát, amiben élvezetünket leljük. Eleinte próbáljunk meg naponta 10-15 percet pluszban sétálni a szokásoshoz képest, majd szépen lassan fokozzuk a terhelést. A teljes cikk itt olvasható

Legolvasottabb cikkeink