Weborvos.hu
  • Pollen
    • Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

      Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

    • OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

      OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

    • OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

      OKI: már tüneteket okoz a parlagfű

  • utazás
    • Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

      Egzotikus utazás egzotikus betegség nélkül

    • Kockázatos az utazás az oltások nélkül

      Kockázatos az utazás az oltások nélkül

    • Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

      Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

  • napártalom
    • A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

      A napégés meggyógyul, a hatása megmarad

    • Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

      Milyen szempontok szerint válasszunk naptejet?

    • Rendszeresen kell használni a fényvédőt

      Rendszeresen kell használni a fényvédőt

Hisztamin intolerancia: a gyógyszerekkel is vigyázzon!

Egészségmagazin 2018.05.14 Forrás: Budai Allergiaközpont Szerző:
Hisztamin intolerancia: a gyógyszerekkel is vigyázzon!

Nem mindegy, hogy milyen gyógyszert szed a hisztamin intoleranciás, ha fájdalomcsillapítóra van szüksége.

Aki hisztamin intoleranciás, jól tudja, hogy a diéta során kerülnie kell a magas hisztamin tartalmú, vagy a szervezetben hisztamin felszabadulását elősegítő ételek fogyasztását. Az étkezések mellett azonban a gyógyszerszedésre is figyelni kell, bizonyos készítmények szedése ugyanis fokozhatja a tüneteket.

Diétával kezelhető

Egyre több embernél derül ki, hogy szerteágazó tüneteik hátterében hisztamin intolerancia áll. A betegek jellemzően több orvosnál is jártak, különböző kivizsgáláson is átestek, mire kiderül, hogy panaszaik oka a csökkent DAO enzimszint – magyarázza dr. Sárdi Krisztina gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. Emiatt a hisztamin lebontása a szervezetükben nem tökéletes, és a hiányzó enzim mértékétől és a táplálkozással bevitt hisztamin mennyiségétől függően, eltérő erősségű tüneteik jelentkeznek. 

A hisztamin intolerancia leggyakoribb tünetei

- bőrpír, csalánkiütés, ekcéma, viszketés

- (migrénszerű) fejfájás, szédülés, heves szívdobogásérzés

- orrfolyás, orrdugulás, nehézlégzés, ritkán asztmás roham

- torokfájás, torokviszketés

- puffadás, hasfájás, görcsök, hasmenés

- hányinger, hányás.

Gyógyszerek miatt is jelentkeznek újra a tünetek

Dr. Sárdi Krisztina elmondta, hogy a hisztamin intolerancia tünetei diétával és szükség esetén enzimpótlással kezelhetők, az érintettek panaszai így megszűnnek. Ha újra fogyasztja a problémás ételeket, akkor pedig visszatérnek. Előfordulhat azonban az is, hogy nem diétahiba okozza a panaszok kiújulását. Bizonyos gyógyszerek szedése is befolyásolja a hisztamin szintet. Egyes készítmények blokkolják a DAO enzim működését, mások pedig hisztamin felszabadító hatásúak, vagyis szedésük mellett megemelkedik a szervezetben a hisztamin szint.

Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő hatóanyagok

Hisztamin intolerancia esetén az említett okok miatt kerülni kell az acetilszalicilsav, diclofenac, indometacin, ketopfrofen, metamizol, naproxen, pethidine, pirazolonok hatóanyagú készítmények szedését. Fejfájásra szedhetők például a paracetamol tartalmú gyógyszerek, ezek nem befolyásolják a hisztamin intolerancia tüneteit. Dr. Sárdi Krisztina felhívja a figyelmet arra is, hogy nemcsak fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatóanyagok, hanem egyéb gyógyszerek – például antibiotikumok, vérnyomáscsökkentők, reuma elleni szerek, nyugtatók, szívgyógyszerek, köptetők - is DAO blokkoló, vagy hisztamin felszabadító hatású összetevőt tartalmazhatnak, ezért a készítmények felírása előtt, minden esetben jelezzük orvosunknak, ha hisztamin intoleranciában szenvedünk!

Legolvasottabb cikkeink