hirdetés
Egészségmagazin / Vissza a rovat főoldalára »

Kávé és szív, pro és kontra

Nincs jele annak, hogy napi néhány csésze kávé növelné érelmeszesedés, és a későbbiekben a szívroham kockázatát.

A kávézó embereknek kisebb a kockázatuk arra, hogy rendellenes szívritmussal kerülnek kórházba. Nincs jele annak, hogy napi néhány csésze kávé növelné érelmeszesedés, és a későbbiekben a szívroham kockázatát. Sőt mi több, a kávé egyik alkotórésze csökkentheti a nőknél a cukorbetegség kialakulásának rizikóját - hangzottak el az Amerikai Szív Társaság e héten zajló San Franciscó-i éves konferenciáján.

Hirdetés

A találkozó nem minden előadása kedvez azonban a kávézás szerelmeseinek. Egy jelentés a kávéfogyasztás és a magas vérnyomás között talált potenciális kapcsolatot, ám a hatást a "mérsékelt" jelzővel minősítették, és jelezték, hogy csak megfigyeléseken alapult, nem pedig tudományos igénnyel összeállított, ellenőrzött teszteken.

A szívritmussal való összefüggést elemző tanulmány a Kaiser Permanente elnevezésű egészségvédelmi programban részt vevő 130 ezer ember adataira épült. A tagok mintegy 2 százaléka került kórházba ilyen problémák következtében, többségükben szívpitvari fibrilláció miatt. A naponta legalább négy kávé elfogyasztásáról beszámoló emberek kockázata azonban 18 százalékkal alacsonyabb volt, mint a nem kávézóké. A beszámoló nem adott választ a különbség okára, amely az eltérő életmódban is kereshető.

Egy másik tanulmányban 3000-nél több férfi és nő egészségi állapotát követték nyomon húsz éven át. Ebben nem találtak összefüggést az elfogyasztott kávé mennyisége és az atherosclerosis kockázata között. Egy harmadik, kisebb tanulmányban 359, menopauza után lévő nő egészségét követték nyomon a Kaliforniai Egyetem kutatói.

Úgy találták, hogy 56 százalékkal kisebb volt a diabétesz kialakulásának kockázata a nőknél ebben az életkorban, ha naponta legalább négy csésze kávét ittak. A csökkent kockázatra a kutatók szerint magyarázat lehet, hogy a koffein hatással van egy fehérjére, amely a nemi hormonokhoz kapcsolódik.

A Louisianai Állami Egyetem kutatóinak összesen mintegy 172 ezer ember adataiból összeállított elemzése viszont a vérnyomás enyhe emelkedését jelezte azoknál, akik naponta egy-három kávét ittak.
A konferencián elhangzott előadásokról a HealthDay című amerikai egészségügyi portál számolt be (www.healthday.com).

2010-03-04 :
Forrás: MTI

Javasolja e cikket ismerőseinek is a Google keresőben!

Tetszik a cikk?

Nyomtatás Cikk küldése e-mailben Hozzászólás a cikkhez
hirdetés
Ezt már olvasta?

Széll Kálmán mellett Semmelweis nem rúg labdába

Csehák: A második miniszterség olyan, mint a második házasság: a remény győzelme a tapasztalat felett.

Nemdohányzás: vizsgálják, bevált-e a szigor

A dohányzást tiltó rendelkezések hatására csökkent a beltéri légszennyezettség.

Egy csók, és más semmi? A mononukleózisról

Nyállal fertőz leginkább, bár betegség idején vérrel is, és transzplantált szervvel is átvihető.

 

Láthatatlan, ám tökéletes megoldás

Félt színpadra lépni, mert mi történik, ha véletlenül elcseppen…

Minőségi egészségbiztosítás

Egészség csak 1 van!

Minőségi egészségügyi ellátás várólisták és hálapénz nélkül? Hogyan lehetséges ez?

 

Szociális ellátások 2012.

Összefoglaló a jelenleg érvényes szociális-, családi-anyasági - és nyugdíjellátásokról.

 

Micsoda az ambuláns és egynapos sebészet?

Az engedélyezett beavatkozások köre is bővült és a szabályozás is szigorúbb lett.

hirdetés
hirdetés