• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

A marketing hatalma

Hírek 2023.10.09 Forrás: Weborvos
A marketing hatalma

Az AI-támogatott technológiák, mint a kapszula endoszkópia, jelentősen átalakítják az orvosok szerepét és munkáját az egészségügyben.

A közelmúltban érdekes tévériportot láthattunk az ATV Heti Naplóban „Egyre több magyar orvos dolgozik együtt a mesterséges intelligenciával” címmel. Azóta úgy tűnik, nem szűnik az érdeklődés a kapszula endoszkópia iránt. Madácsy László professzorral, az Endo-Kapszula Magánorvosi Centrum alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a témáról.

Hogyan tudtak reagálni a megnövekvő keresletre?

Rendkívül pozitívan értékeltük az elmúlt hetekben megnövekedett érdeklődést. Mindig is hittünk abban, hogy a kapszula endoszkópia kiváló eszköz a gasztroenterológiai diagnosztikában, és örülünk annak, hogy egyre több ember ismeri fel ezt. A Heti Naplóban megjelent tudósítás jelentős mértékben növelte a technológia iránti bizalmat és érdeklődést. Azóta jelentős a jelentkezési hajlandóság, amit azzal kezeltünk, hogy 25 százalékkal növeltük a rendelkezésre álló időpontok számát, illetve hatékonyabban szervezzük a műszakokat. Célunk, hogy minél több páciens számára biztosítsuk ezt az innovatív diagnosztikai eljárást, és csökkentsük a várakozási időt.

Ennyit számít egy tévéműsor?

Ez a helyzet is rávilágít arra, milyen fontos a tájékoztatás az egészségügyben. A betegeknek tudniuk kell a kapszula endoszkópia előnyeiről és lehetőségeiről, hogy egészségügyi ellátásukkal kapcsolatban informált döntést hozhassanak. Egyébként, a fokozott érdeklődés nemcsak a páciensek részéről, hanem a szakma irányából is érezhető. A kollégák is egyre aktívabban érdeklődnek a technológia iránt. Szívesen tanulnák meg annak helyét és lehetőséget, ami hosszú távon javíthatja a diagnosztikai kapacitást és a betegellátás minőségét is.

Hogyan vélekedik a nemzetközi gasztroenterológus közösség a kapszula endoszkópia szerepéről?

Éppen a napokban tértem haza egy európai gasztroenterológus workshopról, ahol ez a kérdés merült fel a legtöbbször. Az európai vezető szakemberekkel beszélgetve, gyakorlatilag konszenzus van abban, hogy a kapszula vizsgálat, akár az irányított gyomorkapszulát, akár a vastagbél kapszulát tekintjük, minőségi ugrást jelent. A szakmai közösség meg is alkotott egy kifejezést, ez a „gastroscan”. Egyfajta kapszulás előszűrő vizsgálat, amely különösen azokban az esetekben alkalmazandó, amikor az endoszkópia nem indokolt: fiataloknál, akiknek vizsgálatlan refluxos vagy diszpepsziás tünettanuk van, és 50 év alattiak. A jelenlegi európai irányelvek ilyen esetekben helicobacter és savcsökkentő terápiát javasolnak, és ha nem szűnik a panasz vagy alarm tünetek jelentkeznek, csak akkor indokolt az endoszkópia. A gastroscan vizsgálat viszont javasolható akkor is, ha valaki 50 év alatti, nincsenek alarm tünetei és a családi anamnézise is negatív.

Merre halad a technológia?

A technológiai fejlődés az all-in-one kapszula irányába tart. Olyan kétirányba néző, 720x720 pixel felbontású kamerákat tartalmazó mágneses kapszula, ami a colon kapszula méretében és súlyában lesz, mozgatni is tudjuk, végig tudjuk vezetni a teljes tápcsatornán, és lehetővé teszi a részletes vizsgálatot. A jelenlegi, felső tápcsatornás kapszula endoszkópiás vizsgálathoz képest az all-in-one vizsgálat jellemzője, hogy páciensünket elő kell készíteni, a tiszta gyomor mellett tiszta bélrendszerre is van szükség. A felső tápcsatornán történő vizsgálathoz képest ez a kapszulás vizsgálat standardizálható, automatikus protokollok szerint futtatható, mindenkinél ugyanazzal a módszertannal és pontossággal végezhető.

Hogyan szivárog be erre a szakmai területre a mesterséges intelligencia?

Egy kapszula endoszkópos vizsgálat 70.000 képet hoz létre. Mesterséges intelligencia nélkül, populációs szinten ez az információmennyiség nem elemezhető. Mi is látjuk, hogy a központunkban naponta elvégzett öt vizsgálat is milyen óriási adatmennyiséget hoz létre. A legújabb technológia pedig még nagyobb felbontással, képminőség javítással és chromoendoszkópos technológiával fog működni, Láttam már olyan prototípus kapszulát, amely lézerfénnyel, 4 zöld, 4 kék és 2 piros leddel vizsgál, így segítségével sokkal pontosabban lehet megtalálni a kisebb eltéréseket a polipfelületek között.

Hogyan lehet ezt megértetni az emberekkel? Milyen szerepet játszhat a marketing a betegek tájékozódásában és az új technológiák iránti bizalom kialakításában?

Tudomásul kell venni: az emberek többsége nem rendelkezik mély szakmai tudással az egészségügyi technológiák területén, így a hozzájuk szóló kommunikációnak világosnak, érthetőnek és meggyőzőnek kell lennie. Az egészségügyi marketingnek fel kell hívnia a figyelmet az új eljárásokra és technológiákra, másrészt, tájékoztatnia kell a betegeket arról, hogy milyen előnyöket és lehetőségeket kínálnak ezek. Az Endo-Kapszula Magánorvosi Centrum marketingkampányainak célja, hogy bemutassuk a kapszula endoszkópia előnyeit, és megkönnyítsük a betegek számára a tájékozódást és a döntéshozatalt. Amikor a Heti Naplóban megjelent a tudósítás, a betegek egy részét már a médiafelületen keresztül elértük, így a marketing eszközeinket és üzeneteinket ebben az esetben a meglévő ismeretek megszilárdítására és a bizalom további erősítésére fókuszáltuk. A tudósítás pozitív visszhangot generált, és a betegek között gyorsan terjedt, így a kampányunk hatékonysága is jelentősen nőtt. Ez a pozitív visszajelzés és a megnövekedett érdeklődés jelzi számunkra, hogy a betegek értékelik az új technológiákat, és nyitottak az innovatív diagnosztikai eljárások iránt.

Milyen visszajelzéseket kapnak a betegektől, akik már részt vettek a mesterséges intelligenciával támogatott kapszula endoszkópián?

A páciensektől kapott visszajelzések rendkívül pozitívak. Betegeink jelentős része kiemeli, hogy a kapszula endoszkópia sokkal kényelmesebb, mint a hagyományos endoszkópos vizsgálatok. Nincs szükség altatásra, és a vizsgálat maga sokkal kevésbé invazív. Az AI által támogatott kapszula endoszkópia nagyon pontos képeket készít, ami segít bennünket abban, hogy részletes és megalapozott diagnózist állítsunk fel. A betegek bizalmat éreznek az ilyen típusú diagnosztika iránt. Sok betegünk számol be arról, hogy kevésbé éreznek stresszt vagy szorongást a vizsgálat előtt és alatt, mivel tudják, hogy a procedúra fájdalommentes és kényelmes. A vizsgálatot követően a mesterséges intelligencia által előállított adatok és képek segítenek bennünket abban, hogy világosabban és érthetőbben kommunikáljunk a betegekkel a diagnózisukról és a kezelési lehetőségekről. De talán az a legfontosabb, hogy amikor betegeink látják, hogy a legújabb technológiát használjuk, az növeli a bizalmukat az ellátás és a kapott kezelés minőségében.

Hogyan változik az orvosok szerepe és munkája az ilyen technológiai áttörésekkel?

Az AI-támogatott technológiák, mint a kapszula endoszkópia, jelentősen átalakítják az orvosok szerepét és munkáját az egészségügyben. Növekszik a hatékonyságunk: képesek vagyunk több beteget rövidebb idő alatt ellátni, hiszen a diagnosztikai folyamatok gyorsulnak. Az adatgyűjtés és -feldolgozás hatékonyabb, így több időnk marad a betegekkel való közvetlen foglalkozásra és a komplex esetek megoldására. Pontosabb diagnózisok születnek: a mesterséges intelligencia alapú rendszerek nagy pontossággal azonosítanak különböző állapotokat és betegségeket, csökkentve az emberi hibák lehetőségét. Így mindenkinek nagyobb bizalma lehet a diagnózisban, és hatékonyabban tudjuk tervezni a kezeléseket. Persze, az új technológiák alkalmazásához folyamatos tanulásra és továbbképzésre van szükség. Ismereteket kell szereznünk az AI és a kapcsolódó technológiák területén, és frissíteniük kell tudásukat az állandóan fejlődő eszközök és módszerek kapcsán. Sőt, képesnek kell lennünk elmagyarázni a betegeknek az új technológiákat, és megnyugtatni őket az alkalmazásukkal kapcsolatos kérdéseikben. Tudomásul kell vennünk: szerepünk részben átalakul. Nagyobb hangsúly helyeződik a betegcentrikus ellátásra, a prevencióra, az életmód-tanácsadásra. Szakmánk proaktív hozzáállása, a folyamatos képzés és az etikai normák tiszteletben tartása a megfelelő kulcs az AI egészségügyi gyakorlatba történő sikeres integrációjához. De endoszkópos orvosként nem aggódunk, hogy a munkánk elvész és átveszi helyünket a mesterséges intelligencia. Inkább az várható a közeljövőben, hogy a diagnosztikus endoszkópia helyét a terápiás beavatkozások veszik át. Így az egyre csökkenő specialista orvosi humán erőforrást is hatékonyabban tudjuk majd kihasználni.

(Képünkön prof. dr. Madácsy László kapszulavizsgálat közben az Endo-Kapszula Magánorvosi Centrumban.)

 

Legolvasottabb cikkeink