• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

"Lényegében teljesen fölszámolták a bizottsági munkát a parlamentben"

Lapszemle 2023.12.01 Forrás: hirklikk.hu

A Népjóléti Bizottságban három percben korlátozzák a miniszternek feltehető kérdéseket, ahogy a képviselők hozzászólásának idejét is.

Magyarországon régóta nem működik a parlamentarizmus egyik alapintézménye, a bizottsági szakmai számonkérés – mondta a hirklikk.hu-nak Fleck Zoltán arra, hogy a fideszes Selmeczi Gabriella felvetésére a népjóléti bizottság kormánypárti többsége megszavazta, három percben korlátozzák a miniszternek feltehető kérdéseket, ahogy a képviselők hozzászólásának idejét is. A jogszociológus szerint ezt már csak a bizottság felszámolása követheti, hisz három percben még egy jó kérdést sem lehet feltenni.

Nevezhetjük ezt a kormánypárti többség hatalommal való visszaélésének, és a szólásszabadság csökkentésének?

Persze, de ez régóta így van. A bizottsági munkát gyakorlatilag teljesen fölszámolták. Régóta nincs. Nem működik a parlamentarizmusnak az az egyik alapintézménye, amely bizottsági szakmai számonkérés. Se a törvény előkészítésében, se a kormány ellenőrzésében, se a miniszterek, vagy ügyek számonkérésében a bizottságnak nagyon régóta nincsen már tere. Egyébként ez a három perces korlátozás szimbolikus, mert három perc alatt egy jó kérdést sem lehet föltenni.

Egyébként van arra jogszabály, miképpen lehet limitálni a hozzászólásokat, vagy a kétharmados többség fedezékében bármelyik kormánypárti képviselő megváltoztathatja a szabályokat?

Eldöntheti, igen. A bizottsági vezetés, mint az Országház elnöke is gyakorlatilag olyan jogkörökkel rendelkezik, amelyekkel érdemben korlátozni tudja a testület működését, pusztán arra hivatkozva, hogy a munkát szervezi.

Ez csak a bizottságokra vonatkozik, vagy a parlament teljes működésére?

A bizottságokra, a bizottság vezetői, a bizottság elnöke is meg tudja tenni, azután a többséggel megszavaztatja. A parlamenti munkában az lenne az egyik alapvető elv: konszenzuálisan kell, hogy működjön. Vagyis bizonyos ügyeket a kisebbségi vélemények és pozíciók tiszteletben tartásával döntenek el, és nem adnak több lehetőséget a többségi oldalnak pusztán azért, mert többen vannak. Merthogy a bizottság a parlament ellenőrzésében a kisebbségi pozíciókat védi. De a bizottság ki van szolgáltatva a bizottság elnökének, a parlament elnökének. Igazából itt a többségi elv uralkodik minden szinten. Ez egyébként szembemegy a modern parlamentarizmussal, mert annak épp az a lényege, hogy a kisebbségi pozíciókat védi. Azt, hogy mindenki elmondhatja, mindenki megkérdezheti, amit akar. Aztán persze leszavazhatják, de mivel itt a kérdést is korlátozzák, azzal a szólásszabadság is korlátozva van, ami a demokrácia korlátozását is jelenti.

Legolvasottabb cikkeink