Vincze Rita: 2011-re azt kívánom a magyar kórházaknak, hogy belevághassanak a tervezett fejlesztésekbe.
Vincze Ritával, a GE Healthcare közép-európai regionális vezetőjével a piac változásáról és a GE magyarországi sikereiről beszélgettünk.
– Úgy tűnik, hogy a korábbi évekhez képest meglehetősen sikeres évet zár a GE Healthcare Magyarországon. Mi áll ennek hátterében?
– Elsősorban tudatos munka, amellyel aktívan kihasználjuk saját lehetőségeinket. Korábban nem koncentráltunk eléggé arra a tényre, hogy regionális központunk Magyarországon található. A multinacionális cégek regionális központjai jellemzően nem itt, hanem Csehországban vagy Ausztriában működnek. Magyarország számára óriási előny, hogy a GE Healthcare közép-európai értékesítési, szerviz és gyártási központja Budaörsön telepedett le. Emellett talán az is szerepet játszott, hogy közép-európai vezetőként én voltam az első magyar, akit külön segített az a tudat, hogy zónamenedzseri pozícióban a régióban még sosem ült nő.
– Hogyan látott munkához 2009-ben, miután kinevezést kapott?
– Első lépésként megpróbáltuk erősíteni a régiós központ szerepét, és bemutatni itthoni elkötelezettségünket. A General Electric és a GE Healthcare ugyanis komolyan veszi Magyarországot, komolyan gondolja a magyarországi jelenlétet, az itthon megvalósuló kutatást, fejlesztést, gyártást és regionális irányítást. Annak ellenére, hogy a GE magyarországi alkalmazottainak száma meghaladja a 13 ezer főt, és az egyik legnagyobb magyarországi ipari vállalat vagyunk, kevesen ismerik ezt a tényt a magyar egészségügyben, kevesen ismerik valódi szerepünket. Magyar „general manager"-ként az volt a legfontosabb feladatom, hogy a döntéshozók tudatában ezeket a tényeket elültessem. Fontos, hogy az analóg mammográfjainkkal vagy DSA-berendezéseinkkel dolgozó radiológusok, radiográfusok tisztában legyenek azzal, hogy a mammográfokat Budaörsön gyártjuk, illetve vaszkuláris rendszereink szoftvereit itthon fejlesztjük.
– Milyen stratégia alapján indultak el?
– Értékesítési tevékenységünket újjászerveztük, és elkezdtük azokat az intézményeket is látogatni, amelyek korábban más szállítók erős bástyájának számítottak. Nekünk ugyanis az a kötelességünk, hogy radiológus partnereinket és a szakdolgozókat megismertessük a legújabb fejlesztésekkel, függetlenül attól, hogy milyen eszközparkkal dolgoznak. Van, hogy több évbe kerül a partneri kapcsolat kialakítása egy ilyen intézménnyel, de megéri. Mi tiszteljük versenytársainkat hiszen mind kiváló gépeket gyártunk, új technológiákat fejlesztünk, ezért fontos a radiológus partnereknek legyen összehasonlítási alapjuk arról, hogy kezelhetőség, megbízhatóság szempontjából milyen gépekkel szeretnének dolgozni.
– Milyen előrelépést hozott a szemléletváltás?
– Elsőként akkor láttuk a fejlődést, amikor mind itthon, mind Európában sikerült újraépíteni a Euromedic Diagnostics cégcsoporttal való együttműködést. Ők GE LightSpeed VCT Xte 64 szeletes CT-berendezéseket vásároltak központjaikba. Az értékesítői csapat egyre nyitottabbá vált, a korábbi koncepcióhoz képest új, területi alapú látogatási struktúrát vezettek be képviselőink, és az ügyfelek részéről sokkal pozitívabb visszajelzések érkeztek, ami aztán jó néhány helyen vásárlást eredményezett, és a legfrissebb technológiákról is információt kapnak partnereink. Ráadásul az országos értékesítési struktúra összekapcsolódott a regionális modalitási struktúrával. Egész Kelet-Európáért felelős specialistáink így kellő tudatossággal képviselhetik legújabb fejlesztéseinket radiológus partnereinknél.
– Mennyire játszik szerepet a sikerekben a szakmai megfelelőség, illetve az intézményi menedzsment döntése?
– 2009 májusában elindítottuk Magyarországon a GE Healthymagination projektet. Ennek az az alapja, hogy szeretnénk minél több ember számára biztosítani a minőségi egészségügyi ellátást, méghozzá költséghatékony módon. A három stratégiai cél: cost, access, quality, azaz költséghatékonyság, elérhetőség és minőség. Amikor a szakmával együttműködünk, modalitási specialistáink átadják a szakmai információkat, de emellett egyre nagyobb szükség van arra, hogy a kórházmenedzsmenttel beszélgetve is be tudjuk mutatni, hogy berendezéseink mennyivel költséghatékonyabbak, és mennyivel több páciens számára képesek hozzáférést biztosítani. A költséghatékonyság és a technológiai minőség egyaránt fontos, ám az intézménytől függ, hogy melyiken van a hangsúly. Emellett jelentős érték a mobilitás, hiszen mobil röntgeneinkkel vagy mobiltelefon méretű ultrahangjainkkal sokkal több embernek nyújthatunk szolgáltatást.
– Részese lehet a sikernek a lobbitevékenység fokozódása?
– 2010 februárjától új, Közép-Kelet-Európáért, így Magyarországért is felelős kormányzati kapcsolati és stratégiai vezetőt neveztünk ki dr. Ascsillán Endre személyében. Fontosnak tartottuk ugyanis, hogy dialógusokat motiváljunk a különböző döntéshozók között, akár országon belül, akár országok között. Példa értékű volt az a novemberben megrendezett konferencia melyen Csehország, Szlovákia és Magyarország vezető egészségügyi döntléshozói valamint az adott országok kormányzati képviselői vettek részt, ahol a még rendelkezésre álló, szabad uniós források mozgósításának lehetőségeiről volt szó. Fontos, hogy olyan közös érdekeket találjunk, amelyekkel mindenki nyer: az állam, az egészségügyi szolgáltató és a technológiai szállító is.
– Milyen sikerek értek el e stratégia eredményeként?
– Már 2009-ben is jelentős beruházásokat valósítottunk meg. A Péterfy Sándor utcai Kórházban és a Szegedi Tudományegyetemen egy-egy 64 szeletes CT-t helyeztünk üzembe, Békéscsabára egy 32 szeletes, a debreceni Kenézy Kórházba egy 16 szeletes CT került. Idén Esztergomba szállítottunk új mammográfiás berendezést, Fehérgyarmaton nyertük el egy 16 szeletes CT szállításának jogát, valamint Nyíregyházára szállítottunk két 16 szeletes CT-t, négy direkt digitális röntgent, két mobil röntgent, egy direkt digitális mammográfot és egy angiográfiás berndezést. Nagyon örülünk annak, hogy a szabolcsi holding képalkotó diagnosztikai fejlesztéséhez ilyen mértékben hozzájárulhatunk, és reméljük, hogy a hasonló, de még fejlettebb technológiát jelentő eszközöknél is folytatódhat a partnerség. Az imént felsorolt ügyfeleinknél úgy éreztük, hogy stratégiájuk és a GE Healthymagination stratégiája azonos alapokon nyugszik: nagyon magas színvonalú szolgáltatást minél szélesebb körben nyújtani, és emellett költséghatékonyan működni. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a meghatározó jövőképet építő projektekben, mint a szabolcsi holding vagy a debreceni holding esetében, mi legyünk a képalkotó diagnosztikai partnerek.
– Ez jelenti partnerkapcsolataik alapját?
– Törekszünk arra, hogy Magyarországon mindenkivel partneri együttműködést alakítsunk ki, akár szakmai, akár intézményvezetői szinten. Ha a kórházak és a mi alapstratégiánk egybevág, akkor kialakulhat a partnerség, amelynek egyértelműen a betegek lesznek a nyertesei, hiszen jobb, könnyebben elérhető egészségügyi ellátást kaphatnak. Magyarországon sok olyan intézmény van, ahol a legmodernebb technológiára van szükség, de sok olyan intézmény is található, ahol a lépcsőzetes fejlesztés jelenti a siker kulcsát. Mi minden esetben megpróbáljuk a régió és a kórház igényeit a lehető legmagasabb mértékben figyelembe venni. Nagyon örülünk annak, hogy pont az északkelet-magyarországi régióban lettünk ilyen erősek, hiszen itt országosan is meghatározó erejű kórházi partnerek találhatóak. Nagyon örülünk annak, hogy ebben a régióban a páciensek is megismerhetik a GE Healthcare legújabb technológiáit.
– November végén rendezte az amerikai radiológusok társasága a chicagói RSNA-kongresszust, amelyen Ön is részt vett. Milyen élményekkel tért haza?
– Idén második alkalommal jártam Chicagóban. Mindkét alkalommal sokkolt az a hatalmas, egyik évről a másikra megvalósuló fejlődés, amit tapasztaltunk. Gyorsan, talán túlságosan is gyorsan fejlődik a képalkotó diagnosztika világa. Ez abban is megnyilvánul, hogy ha bármilyen kórház radiológiai osztálya vásárol egy új CT-berendezést, a következő évben biztosan megjelenik ugyanattól a szállítótól egy sokkal jobb modell. Számunkra ez azért jelent gondolt, mert olyan ajánlatot kell adnunk ügyfeleinknek, amely akár jövőre is korszerűnek mondható.
– Cégük milyen irányban fejleszt?
– A GE Healthcare számtalan olyan érdekességgel, új és továbbfejlesztett eszközzel, technológiával rukkolt elő, amely rövidesen itthon is elérhető lesz, és reményeink szerint 2011-ben akár a CT-, akár az MR-berendezések területén itthon is telepítésre kerül. A CT-technikában ma egyértelmű cél, hogy a jó képminőséget megtartva a vizsgálat során minél kevesebb dózis érje a pácienst. Elsődleges feladatunk a folyamatos dóziscsökkentés és a páciensek védelme. De ugyanilyen intenzitással fejlesztjük MR-technikánkat, hogy a legújabb vizsgálattípusok is elérhetőek legyenek rajtuk. Sokat fejlődtünk dizájn tekintetében is, 1,5 Tesla térerejű Discovery MR450 és 3 Teslás Discovery MR750 MR-berendezésünk sokkal megkapóbb, ha női szemmel mondhatok ilyet, nemcsak hasznos, hanem szép is. Chicagóban is megjelent a Healthymagination üzenet, melynek lényege, hogy a GE Healthcare 2015-re kötelezettséget vállalt arra, hogy száz olyan, innovatív termékkel fog előállni, amelyek megfelelnek a költséghatékonyság, az elérhetőség és a magas ellátási minőség elvárásainak. A száz különböző termék fele egyébként mára elkészült.
– Milyen jövőképet tud megfogalmazni a következő évekre?
– Bízunk abban, hogy az egészségügybe bekerülnek azok az uniós források, amelyek késése miatt sok kórház modernizációja nem tudott ebben az évben elindulni. Az uniós finanszírozás hiányában, mivel nem állt rendelkezésre más forrás, ezek a beruházások késnek. Ezért leginkább azt kívánom a magyar kórházaknak, hogy belevághassanak a megtervezett fejlesztésekbe. Magunknak pedig azt kívánom, hogy e projektekben a beszerzésre kerülő berendezések területén, szakmai filozófiánk alapján, minél nagyobb arányban részesedhessünk. De az a legfontosabb, hogy mindenhová a megfelelő és szükséges technológia kerülhessen, minden esetben a szakmai és ellátási igényeknek megfelelően.
(A beszélgetés teljes terjedelmében a KÓRHÁZ szaklap 2010/12. számában olvasható.)