A felügyelet ellenőrei bármikor, bárhova, bejelentés nélkül betoppanhatnak, minden papírt elolvashatnak.
![]() |
Kovácsy Zsombor |
Az eddig beszámozott 137 „ügy" 36 százaléka tényleges panasz, közölte mai sajtótájékoztatóján a felügyelet elnöke. Kovácsy Zsombor szerint nagyjából ennyire számítottak, bár kalkulációik szerint a megkeresések száma a felügyelet ismertségének arányával tovább nő.
A panaszok jó része is a pénz, ezen belül a vizitdíj körül forog. Megesett például, hogy 18 éven alulitól is kérték a 300 forintot, s van, aki szerint a jogszabályban meghatározottnál többet fizetettek vele. De az is előfordult, hogy a várólista megkerülését, 16 ezer forintért azonnali diagnosztikai vizsgálatot ajánlott az intézmény a hozzá beutalt betegnek. Vizsgálják azt a korábban meglehetősen nagy publicitást kapott esetet is, amikor a Heim Pál Gyermekkórház ügyeletén - a vizitdíj bevezetése előtt - pénzt kértek a szülőktől. Időközben ugyanis kiderült: ez máskor is előfordult, s nem csak a Heim Pálban.
A jelenlegi munkarend szerint 24 órán belül minden beadványra reagálnak a felügyelet munkatársai, akik a továbbiakban is értesítik a hozzájuk fordulókat, hogy éppen hol tart az ügyük. Kérdés persze, hogy ez a tempó meddig lesz tartható.
A jogszabály szerint egyébként 30 napig vizsgálódhatnak, illetve ez az időszak egyszeri alkalommal további 60-nal megtoldható. A vétkes szolgáltatók büntetése nem csekély, elérheti akár a 10 millió forintot is. Bármekkora legyen is a fizetendő bírság, annak 80 százaléka mindenkor az egészségbiztosítási alapot, míg fennmaradó része a felügyeletet illeti. Emellett egyéb szankciókat is alkalmazhatnak. Így például kijelölhetnek más szolgáltatót a beteg ellátására, mi több, az egészségpénztárnál kezdeményezhetik az adott intézmény finanszírozási szerződésének felülvizsgálatát, illetve megszüntetését.
Mindenre azért még nincs kész válasz a felügyeletnél. Kovácsy Zsombor szerint például a betegeket mindig, minden körülmények között el kell látni. Ám azt nem fejtette ki, hogy ez a kötelezettség miként rímel a finanszírozott ellátások maximálásával, a teljesítmény volumen korláttal. Kovácsy meglátása szerint esetleg jogszabály módosítást kezdeményezhetnek. Hasznos feladata a felügyeletnek az is, hogy a nagyközönség számára egyértelműen és közérthetőin, a konkrét intézmények megnevezésével - meghatározott minőségi kritériumok alapján - kórházi rangsort állítson fel. Ám mit ér ez akkor, ha a készülődő beutalási rend szerint állítólag kizárólag a területileg illetékes kórházba kaphat majd ingyenes ellátást a beteg?... A lista láttán legfeljebb elmélázhat azon, melyik intézmény „felségterületére" kellene költözködnie. Ezekkel a listákkal egyébként sem árt vigyázni, hiszen előfordulhat, hogy ott is magas a halálozás, ahol kiváló körülmények között fogadják a betegeket, s hasonlóan nagyszerű a szakembergárda. Az elmúlás nem mindig ezektől függ… A felügyelet frissen kinevezett szakemberei tisztában vannak e munka kényes voltával, nyugtatta meg az újságírókat az elnök.
Az elmúlt hetekben 23 esetben indítottak eljárást, ám még egyik ügynek sem értek végére. A felügyelet közel húsz fős ellenőrző gárdája meghatározott terv szerint járja majd az egészségügyi intézményeket, ám a „revízióról" nem minden esetben értesítik előre az adott kórházat. Ahol megjelennek, ott minden ajtón bekukucskálhatnak, s minden iratba betekinthetnek.
Innen elérhető a felügyelet honlapja