• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Halálos ítélet a betegszállítás felett?

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

A szakmai egyesület szerint veszélybe kerül a betegszállítás, ha az irányítást az OMSZ veszi át.

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ellenzi a szaktárca tervezett rendeletmódosítását. Az Országos Betegszállító Szolgálat és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) tegnapi egyeztetését követően veszélybe került a betegszállítás ellátó rendszere és egyben felmerült a felelősség kérdése is. Amennyiben a betegszállítás irányítása az Országos Mentőszolgálathoz kerül, kérdésessé válik, hogy fenntartható-e a magánszolgáltatók által 16 éve felépített és költséghatékonyan mőködtetett rendszer - közölték.

Dr. Bíró Ferenc, az MBOE elnöke a tagság egyöntető véleményét hangsúlyozva rámutatott, az irányítási rendszer átalakítása további fél milliárd forint többletköltséget jelent az államháztartás számára. Az OMSZ irányítási rendszerét a már egyébként is megkurtított betegszállítási kasszából finanszírozzák, amely újabb 400 millió forint elvonását jelenti. Az akadozó betegszállítás az
egészségügy teljes rendszerére kihat, hiszen minden ötödik orvos beteg találkozó a szolgáltatás révén jön létre. Az OMSZ irányítása esetén olyan, előre nem látható következmények is lehetnek,
amelyben az MBOE nem hajlandó jogi és a morális felelősséget vállalni.

Mindemellett az MBOE a rendeletmódosítást gazdasági és hatékonysági szempontból átgondolatlannak értékeli, hiszen a tárca nem elemezte a mentés és a betegszállítás szétválasztása óta eltelt 3 év tapasztalatait. Továbbá hiányzik a jogszabálytervezet gazdasági megalapozottságát indokoló tanulmány és a finanszírozás pénzügyi elemzése is.

A taggyűlés és a mai egyeztetés után ugyanakkor az MBOE vezetése és tagsága reményét fejezte ki, hogy további szakértői tárgyalásokon a fennálló vitás kérdések tisztázhatók, valamint hogy a betegszállítás jelenlegi instabil helyzetére sikerül szakmai érdekek mentén megoldást találni.

Amennyiben az irányítási rendszer az MBOE megyei irányítóinál marad, készek a betegszállítás érdekében a további egyeztetésekre.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium véleménye

Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkárságának kabinetfőnöke csütörtökön az után nyilatkozott az MTI-nek, hogy az érintett szervezetekkel újabb egyeztetést tartottak a betegszállítást szabályozó rendelettervezetről. A tárca a legfontosabb feladatának tartja, hogy egységes, mindenki számára hozzáférhető legyen betegszállítás, ezt pedig az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem tartják megvalósíthatónak úgy, hogy a magánszolgáltatók területileg eltérő módon, eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel irányítanak.

A hatékonyság, a transzparencia és a betegút szervezése szempontjából az volna a legjobb, ha a jövőben a betegszállítás irányítását az OMSZ végezné el - mondta Beneda Attila.

Beneda Attila szerint nem sikerült pontosan azonosítani, hogy a betegszállítók országos szervezetének "mi az ellenérzése" ezzel kapcsolatban. Kifejtette, hogy az irányítást az állam olyan módon venné át, hogy a betegszállítók erre beépített finanszírozását nem vonják el. Azt is szóba került, hogy a betegszállítók tapasztalt munkatársait átvenné az OMSZ.

Térítésmenetesen a betegszállítók rendelkezésére bocsátanának egy hatékony nyomkövető rendszert. Hozzátette, hogy a betegszállítók az irányítást GPS-alapon szerették volna megoldani, márpedig a néhány nappal ezelőtti földrengés után és korábban már több alkalommal is előfordult, hogy a mobilszolgáltatások nem működtek zavartalanul.

A kabinetfőnök elmondta: a csütörtöki egyeztetésen a betegszállítók legfőbb ellenérve az volt, hogy országszerte már működő rendszereik vannak. Beneda Attila hozzátette, hogy az egészségügyi szolgáltatóktól és a betegektől kapott visszajelzések alapján távolról sem tökéletes a mostani betegszállítási rendszer.

Hangsúlyozta, hogy a betegszállítók érveinek meghallgatása után az OMSZ szakértői ismét ellátogatnak néhány olyan helyre, ahol viszonylag jól működő irányítórendszer van, és megnézik az esetleges integráció lehetőségét, utána még egyszer egyeztetnek.
A kabinetfőnök leszögezte: a betegek érdekében kardinális kérdésnek tekintik az OMSZ általi irányítást, és nem valószínű, hogy ezen az állásponton változtatnának. A részletkérdésekről viszont a rendelet - terveik szerint áprilisi - elfogadása után is egyeztetni kívánnak. Beneda Attila azt is kiemelte, hogy az érintett szervezetek számos korábbi javaslatát figyelembe vették.

Még decemberben jelentette be Beneda Attila, hogy a szaktárca az Országos Mentőszolgálathoz rendelné a betegszállítás irányítását. Az egészségügyi vezetés többször is egyeztetett az OMSZ-nek, valamint a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) képviselőivel. Mártai István, az OMSZ főigazgatója és Bíró Ferenc, az MBOE elnöke egyaránt nyitott volt az együttműködésre, de többször is hangot adtak azon véleményüknek, hogy jó intézkedés volt a betegszállítás és a mentés különválasztása.

A Nemzeti Egészségügyi Tanács legutóbbi, keddi ülésén Gara Imre alelnök mondta, hogy nincs társadalmi konszenzus a betegszállítás rendjének módosításával kapcsolatban, ezért arra kérték a szaktárcát, hogy egyeztessen az érintettekkel, és próbáljanak közös megoldást találni. Gara Imre elmondta, hogy a tárca előterjesztésében a betegszállítás problémáját az irányítási szinten rendezné, amit a MBOE jelenlévő képviselője "nem nagyon tudott elfogadni".