A biztos megy, a dohányzásellenesség marad az EU-ban.
- Az EU-nak el kell juttatnia ezt az üzenetet a fiatalokhoz – mondta David Byrne, aki ez alkalommal összegezte a kontinens fiataljait célzó, hároméves dohányzásellenes kampány eredményeit.
A „Mondj nemet" akció sikerén felbuzdulva David Byrne 72 millió eurós kampányt kezdeményezett, amelynek részeként hatalmas méretű figyelmeztető plakátokat helyeztek el Európa-szerte. Ezeket most a cigarettásdobozokra szánt 42 fotómontázzsal – elborzasztó fényképekkel, grafikai illusztrációkkal – egészítik ki. Az Európai Bizottság összeállítása az EU minden nyelvén hozzáférhető lesz, a dohányzó lakossági kategóriák mindegyikét megszólítja.
A kezdeményezést nem fogadták osztatlan elragadtatással. Morgan Johansson svéd egészségügyi miniszter egyenesen elutasította az új kampányfogást, szerinte a célnak tökéletesen megfelelnek a cigarettadobozokon jelenleg található elrettentő feliratok.
Kanadában 2000 óta némi sikerrel alkalmazzák a fotók módszerét, hasonló kampányt indítottak Brazíliában is.
Az új egészségügyi biztos, Markos Kyprianou várhatóan folytatja elődje kemény dohányzásellenes kampányát. Október eleji meghallgatásán elhangzott tervei között az új biztos uniós szintű munkahelyi dohányzási tilalom bevezetéséről szólt, amelyet más nyilvános helyekre is kiterjesztene.