• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A cigarettahirdetések miatt gyújt rá sok kamasz

Hírek Forrás: MTI

Hogyan hatnak a dohánygyárak hirdetései a 10-17 esztendős kamaszokra?

Az amerikai középiskolások közel negyede dohányzik. A dohányzók harmada később sem hagyja abba a füstölést, és a szövetségi Betegségellenőrzési és -megelőzési Központ (CDC) adatai szerint nagy az esély arra, hogy a dohányzással összefüggő betegségek miatt érjen véget hamarabb az életük.

James Sargent, a Dartmouth-i Orvosegyetem kutatója német kollégáival azt vizsgálta: hogyan hatnak a dohánygyárak hirdetései a 10-17 esztendős kamaszokra.

A Pediatrics folyóiratban megjelent tanulmányuk szerint 2100 olyan tinédzsert vontak be a felmérésbe, akik korábban még sohasem gyújtottak rá. Hat dohány- és nyolc egyéb kereskedelmi hirdetést mutattak meg nekik, amelyekről előzőleg eltávolították a márkajeleket. Megkérdezték tőlük, hogy a mindennapokban milyen gyakran találkoztak a hirdetésekkel, és tudnák-e azonosítani a márkákat.

A vizsgálatot követő kilenc hónapban a kamaszok 13 százaléka kezdett el dohányozni.

A hirdetéseket és márkákat legjobban (fel)ismerő egyharmadnál átlagosan 50 százalékkal nagyobb volt az esély, hogy rászoknak a cigarettára, mint annál a harmadnál, amely számára a legkevésbé voltak ismertek a reklámok. Ez az eredmény a többi rizikófaktor - kor, nem, családi és anyagi háttér, iskolai eredmények, dohányzó családtag vagy barát - figyelembe vételével sem változott.

Sargent ezt azzal magyarázta, hogy a fiatal kamaszok különösen fogékonyak, mivel abban a korban vannak, amikor a szüleiktől független identitásukat kezdik kialakítani. "Úgy próbálkoznak a dohányzással, mint ahogy ruhát próbálnak: azért gyújtanak rá, mert másoktól látják, és azért, mert azt hiszik, hogy jól áll majd nekik" - szűrte le tapasztalatait a kutató.

A szakember szerint a dohányhirdetések közvetlen vagy rejtett módon azt sugallják, hogy a cigarettázásnak köze van a szexepilhez és a függetlenséghez, vagy a lányok esetében a karcsúsághoz.
Bár az Egyesült Államokban sem óriásplakátokon, sem a tévében, sem a rádióban nem jelenhet meg dohányreklám, sőt a magazinokban is ritkán, Amerika és Németország csak kullog az olyan nemzetek után, mint Olaszország vagy Új-Zéland, amelyek semmiféle dohányhirdetést sem tűrnek meg

A kutatás eredményeinek fényében az amerikai és a német szakemberek szorgalmazták a dohányhirdetések újbóli szabályozását országaikban.