Valódi minőségjavulást önmagában a magánbiztosítók versenye sem képes kikényszeríteni.
![]() |
A CEMI azt közölte, az egészségügy reformra szorul, de ez nem a biztosítói modellváltás, mert valódi minőségjavulást önmagában a magánbiztosítók versenye sem képes kikényszeríteni. Az átalakítás csak a kórházak gazdálkodási feltételeinek szigorításával, számon kérhetőségük megteremtésével vezethet eredményre.
Ha a rosszul működő kórházakat, szakellátókat nem fenyegeti a felszámolás, illetve a menedzsment leváltásának veszélye, akkor az elvárt hatékonyság, minőségjavulás esélyei minimálisak - írják a szerzők, példaként említve Ausztriát, ahol a kórházak jól működnek egyetlen finanszírozó mellett is.
A szerzők szerint tény: az egybiztosítós rendszer működtetése olcsóbb, míg a több-biztosító esetében a költségek akár meg is ötszöröződhetnek, hiszen az egybiztosítós rendszerben nem kell számolni sem marketing- sem ügyfélszerzési kiadásokkal.
A tanulmány kiemeli, a legjobb európai modellek között éppúgy van egy, az állami finanszírozású, mint magánbiztosítói versenyen alapuló rendszer. Egy uniós kutatásban a tagállamok saját lakossága tízes skálán átlagosan 6,2-re értékelte az orvosi ellátás színvonalát. Ennél magasabb értéket a „több-biztosítós" Belgium, Franciaország, Hollandia, illetve „az állami biztosítós" Ausztria, Finnország és Dánia kapott. Mindegyikben közös, hogy az eltérő finanszírozási technikák mögött szolidaritási elvű nemzeti kockázatközösség áll.