A reklám hatására 15 százalékkal több beteg került kórházba a tünetek megjelenésétől számított öt órán belül.
![]() |
A tv-kampány két menetben folyt. Az első sorozat 2003. októbere és 2004. júniusa között került adásba, a második 2004. decemberétől 2005. júliusáig tartott. A célcsoport a 45 esztendős vagy annál idősebb felnőtt lakosság volt. A reklámok bemutatták az agyi katasztrófák öt intő jelét: a hirtelen bekövetkező gyengeséget, a hirtelen megjelenő beszédzavart, látászavart, hirtelen érzett, erős fejfájást és a hirtelen tapasztalt szédülést.
A rövid tv-adások arra bátorították a lakosságot, hogy minden, előbb bemutatott panasz érzése esetén azonnal hívják az ottani rohammentőt, vagy saját lakáskörzetük rohammentő-szolgálatát. A munkacsoport már hónapokkal a kampány kezdete előtt figyelni kezdte az országban működő sürgősségi betegosztályokat, őrzőszobákat, minden olyan részleget, ahol ilyen betegek megjelenhetnek.
A tv-adások elindulása után véletlenszerű telefonhívások útján igyekeztek fölmérni, milyen mértékben sikerült a lakosságot fölvilágosítani és bevonni ebbe a programba. Ezt a telefonos informálódást a kampány befejezése után még néhány hónapig folytatták.
A tv-tájékoztatás kezdetétől mintegy 10 százalékkal megnőtt a kórházak sürgősségi osztályaira, agyi katasztrófa miatt bevitt betegek száma és 15 százalékkal több beteg került be a gyógyintézetbe a tünetek megjelenésétől számított öt órán belül, sőt öt százalékkal több ilyen beteget vettek be két és fél órán belül. A kutatók azt is kiemelték, hogy 30 százalékkal többen keresték fel a szakellátó osztályokat tranzitórikus iszkémiás roham (TIA) miatt.
A vizsgálatot végző munkacsoport vezetője, Corinne Hodgson (Heart and Stroke Foundation, Ontario) külön kiemelte, hogy TIA miatt több ilyen beteg került felvételre Kanadában. „A tranzitórikus roham tünetei néha csak rövid időre jelennek meg, ezért sokan várnak ilyenkor és nem is kérnek orvosi segítséget. A TIA-betegek bejuttatása a stroke-központokba alapvető eleme a szélütés megelőzésének, mivel az átmeneti tünetek gyakran súlyos agyi katasztrófa közeledtét jelzik".
A hír kapcsán idézzük a hazai szakembereket, akik akár a reklám magyar változatának szlogenjéül is használható módon úgy vélekednek: a STROKE betűszó is lehetne, ami azt jelenti: Sürgős – Telefon - Rögtön – Omsz - Kórházi Ellátás.
(Forrás: American Heart Association News Release, May 31, 2007)