Összevonhatja-e az önkormányzat a körzeteket úgy, hogy az orvosoknak érvényes praxisjoga fennáll?
Tisztelt Kérdező!
Az önkormányzatok a háziorvosi és fogorvosi körzetek kötelező ellátási területét rendeletben kötelesen szabályozni. Az ellátási területeken élők száma évről-évre csökkenhet, mely indokolttá teheti a háziorvosi körzetek számának csökkentését.
Az önkormányzat törvényből eredő joga, hogy dönthet a körzethatárok módosításának kérdésében.
Az önálló orvosi tevékenység gyakorlásáról szóló 2000. évi II. törvény arról rendelkezik hogy a háziorvos önálló orvosi tevékenységet - akadályoztatásának jogszabályban meghatározott eseteit kivéve - csak személyesen folytathat az önkormányzat által meghatározott háziorvosi körzetben, a működtetési jogot engedélyező határozat jogerőre emelkedésétől.
A működtetési jog alapján végezhető önálló orvosi tevékenység azonban csak a települési önkormányzat rendeletében meghatározott háziorvosi körzetben folytatható.
A működtetési (praxis) jog: az egészségügyi államigazgatási szerv által az önkormányzat által meghatározott háziorvosi körzetben, területi ellátási kötelezettséggel egészségügyi szolgáltatást nyújtó orvos részére adott önálló orvosi tevékenység nyújtására jogosító engedélyben foglalt jog.
A praxisjog nem vétójog, és önmagában nem képezi akadályát annak, hogy a települési önkormányzat éljen törvényben biztosított jogával, és módosítsa a körzethatárokat.
Ebben az esetben nem kizárt, hogy valamely praxisjoggal rendelkező orvos anyagi sérelmet, kárt szenved, azonban ilyen igényét csak az önkormányzattal szemben indított polgári perben érvényesítheti. Hasonló jellegű perről nincs tudomásunk, a perben az igényérvényesítés erősen kétséges, hiszen az önkormányzat számára jogszabály nem írja elő a praxisjog figyelembe vételét a körzethatár módosításoknál, e körben tehát a kártérítés megállapításához szükséges jogellenes magatartás részéről
hiányzik.