Nem Magyarországé, hanem Indiáé lehet a világszenzációnak számító neurokibernetikus művégtag gyártási joga.
Nem Magyarországé, hanem Indiáé lehet a világszenzációnak számító neurokibernetikus művégtag gyártási joga, mivel a magyar kormány nem áldozott erre a célra másfél millió dollárt. A miniszterelnök delegációjával együtt Páli Jenő doktor, feltaláló is ott volt Indiában, ahol a találmány befejezéséhez szükséges pénz fejében megkezdődtek a gyártási jogról szóló tárgyalások – tájékoztat a Magyar Nemzet.
A világszenzációnak számító művégtagot Páli Jenő, a Biokibernetika Kft., a Semmelweis Egyetem első kutatás-fejlesztési cégének vezetője „találta ki" kollégáival együtt. A neurobiológus doktor már egyetemi évei alatt is az idegrendszeri sérülésekkel, a regenerációval foglalkozott, akkor még csak az állatkísérletek szintjén. Az egyik projektben a patkányok bajuszszőrrendszerét tanulmányozták, amely az élővilágban - a jelenlegi ismereteink szerint - a legérzékenyebb tapintórendszer, így került közel a testérzékelés témaköréhez. A találmányának leglényegesebb eleme az a mesterséges tapintórendszer, amely az emberi bőr működését modellezi. A kar csonkjában több ezer idegvégződés található: ezekhez kapcsolódik az elképzelt rendszer. Az idegek, idegrostok törvényszerű hegesedését, elhalását speciális őssejttenyészetekkel akadályoznák meg a kapcsolódási felületeken.
Természetesen ez a technika nemcsak a kar, de a láb elvesztése esetén is alkalmazható. Ráadásul az alsó végtag pótlása jóval egyszerűbb feladat. De a találmány segítségével a gerincsérülteket is talpra lehetne állítani. Az agy és az alsó végtagok közötti információáramlás helyreállításával, vagyis a tapintófelület, a számítógép és a rádióhullámok kombinációjával, saját izomerejükkel képesek lennének járni.
2004-ben Páli Jenő megkapta az európai uniós szabadalmi oltalmat. Az elképzelése olyan átütő világújdonság volt, hogy változtatás nélkül, azonnal megkapta a szabadalmi jogokat. Az indiaiak másfél millió dolláros, közel negyedmilliárd forintnyi befektetése elegendő lenne arra, hogy a még szükséges fejlesztéseket - a művégtag lekicsinyítését - befejezzék, amihez még 1-2 év kell.