Tiltott promóció: élni fognak a jogszabályban biztosított vizsgálati eszközökkel.
Nemcsak a gyógyszer-, hanem a gyógyászatisegédeszköz-gyártók és - forgalmazók is elrettentően szigorú büntetésekre számíthatnak, ha tiltott marketingtevékenységet folytatnak – közölte a Magyar Nemzetnek adott interjúban Szepezdi Zsuzsa. Az Országos Gyógyszerészeti Intézet főigazgatója ezt a tragikusan végződött thaiföldi utazás kapcsán mondta, melyet egy gyógyszercég finanszírozott.
Kifejtette, olyan nagy visszhangja volt ennek az esetnek, hogy remélik, azok magatartása is az etikus és a jogszabályok szerinti promóció irányába tolódik el, akik eddig nem így jártak el. Az nem kizárt, hogy újabb és újabb kiskapukat keresnek a cégek, de ilyen jellegű vizsgálatok a jövőben is lesznek. Megvannak a jogszabályban biztosított eszközök ezek kivizsgálására, amelyekkel élni fognak.
Mindenkinél lehet persze valamilyen hibát találni, de szerinte a súlyosan jogsértő tevékenységek – mint ami miatt most ez az elmarasztaló döntés született – a háttérbe fognak szorulni. Emellett javasolni is fogják, hogy bizonyos promóciós tevékenységeknél – például a külföldi utaztatásoknál – állítsák vissza az előzetes bejelentési kötelezettséget. Így tudni lehetne, kit, hová, milyen célzattal utaztatnak az egyes gyógyszercégek.
Az orvoslátogatók nyilvántartásával kapcsolatban azt javasolják, hogy legyen egy olyan lista, amely mindenki számára hozzáférhető, most ugyanis előfordulhat, hogy egy gyártó ilyen tevékenységgel bíz meg egy alvállalkozót, és nem tudja, hogy közben az az alvállalkozó egy másik gyógyszercégnek is dolgozik, esetleg éppen a konkurens termékkel.
Az orvos érdeke is az, hogy ellenőrizni tudja, vajon bejelentett orvoslátogató jár-e nála. Szepezdi Zsuzsa szerint a rendezvények szponzorálásával kapcsolatban is pontosításra, ésszerűsítésre volna szükség.